کیفیت مواد اولیه قطعه سازی در گذر زمان تغییر کرده است

پرشین خودرو: یک فعال صنعت قطعه سازی کشور معتقد است: مشکل فعلی در قیمت‌ گذاری قطعات و خودرو، به روز نبودن فناوری تولید است.

سهیل یزدان ‌بخش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: همواره در صنعت قطعه سازی شاهد تغییراتی در روند تولید مواد اولیه به لحاظ فناوری و حتی قیمت هستیم.
وی با اعتقاد بر اینکه همانگونه که کیفیت و رنگ‌بندی پارچه در گذر زمان شاهد تغییراتی می‌شود، اظهار داشت: این روند در مواد اولیه صنعت قطعه و خودرو نیز دیده می‌شود و همواره با تولید خودروهای جدید، کیفیت مواد اولیه متفاوت خواهد بود که در نتیجه، شاهد تفاوت کیفیت در قطعات این دسته از خودروها خواهیم بود که در نهایت به تولید محصولی نهایی با کیفیت متفاوت منجر می‌شود.
یزدانبخش نکته ضروری در روند تامین مواد اولیه را همزمانی افزایش کیفیت در عملکرد مواد اولیه بر بهبود کیفیت عنوان و بیان کرد: در موضوع مواد اولیه صنعت قطعه سازی، نمی‌توان مشکل یا یک عیب کیفی را لحاظ کرد اما آن چه واضح است، اختلاف در کیفیت مواد جدید بوده که فاصله‌هایی در این زمینه وجود دارد زیرا مواد اولیه در داخل کشور در مقابل مواد اولیه وارداتی، بر اساس فناوری خاصی تولید می‌شود.
خزانه دار انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به زنجیره تامین در خودروها و شکل‌گیری تعداد زیادی قطعه در این زنجیره اظهار کرد: هر کدام از این قطعات دارای تامین‌کنندگانی هستند و باید کار تیمی شکل بگیرد تا اعضای زنجیره تامین بتوانند بر اساس نیاز مشتری و کیفیت به صورت مرتب برنامه بهبود کیفی داشته باشند. در عین حال بحث‌های دانشی که منجر به بهبود کیفیت می‌شود نیز لازم است و باید در کل زنجیره تامین دیده شود زیرا در غیر این صورت قطعه یا تعدادی از قطعات بر اساس آسیبی که سایر اعضای مجموعه می‌بینند مورد آسیب قرار می‌گیرد.
یزدان‌بخش، پایش‌های فعلی را پایش‌های مناسبی دانست و گفت: هم‌اکنون روند پیگیری بهبود وجود دارد اما تاکید این است که راه برون رفت از اشکالات کیفی موجود، رسیدن به طراحی‌ها و مواد اولیه جدید همزمان با قطعات جدید است.

طراحی مواد اولیه چالش صنعت قطعه سازی
عضو انجمن قطعه‌سازان، طراحی قطعات را چالش روز فعالان این حوزه عنوان و تصریح کرد: هرچند گام‌هایی در این زمینه برداشته شده اما با وجود تمام مشکلاتی که در صنعت وجود دارد همراهی شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه از سوی قطعه سازان از نیازهای اصلی قطعه‌سازان به شمار می‌رود چرا که طراحی بحث چالش برانگیزی است که وابسته به نوع محصول به وجود می‌آید و به طور قطع در استفاده از مراکز طراحی برای تیم‌هایی که قادر به انجام این کار باشند، چالش‌هایی وجود دارد.
وی با اشاره به راهکارهای تامین مواد اولیه در صنعت قطعه اضافه کرد: هم‌اکنون مواد اولیه این صنعت به دو شیوه تامین از داخل و خارج انجام می‌شود که امکان تامین داخلی در بیشتر مواقع با مشکلاتی مواجه است چرا که قیمت‌ها در زمان‌های مختلف ثابت نیستند، در حالی که این انتظار وجود دارد قیمت خودرو با رشد همراه نباشد که این روند نشان می‌دهد چندان نظارتی بر روی قیمت مواد اولیه انجام نمی‌شود.
یزدانبخش ادامه داد: در زمان‌های مختلف شاهد رشد قیمت محصولات مرتبط با مواد اولیه هستیم در حالی که بیشتر این مواد داخلی هستند و نباید به گونه‌ای باشد که بر مبنای واردات شکل گیرد اما نحوه قیمت‌گذاری فعلی به این شکل است که قیمت مواد اولیه وارداتی با ماده اولیه‌ای که در داخل وجود دارد، قیمت‌گذاری می‌شود که این امر معمولا شرکت‌های قطعه‌ساز را با نوسان زیادی مواجه می‌کند.
این قطعه ساز داخلی در تشریح مشکلات موجود بر سر تامین مواد اولیه وارداتی نیز اظهار کرد: در تامین مواد اولیه از خارج کشور تغییر سیاست‌ها در ارتباط با نرخ ارز همواره تاثیرگذار است برای نمونه تا یک دوره زمانی ارز مبادله‌ای به قطعه‌سازان اختصاص یافت و بعد از مدتی این ارز به ارز متقاضی تبدیل شد که مشکلاتی را در مسیر مواد اولیه ایجاد کرد.
وی، مشکل فعلی در قیمت‌گذاری قطعات و خودرو را به روز نبودن فناوری تولید عنوان و تصریح کرد: به طور قطع آن‌چه نیاز صنعت قطعه به شمار می‌رود، اینست که مواد اولیه‌ با ریشه داخلی بتواند با ثبات و شرایط بهتری به لحاظ کیفیت در اختیار قطعه سازان قرار گیرد که حمایت دولت در این زمینه الزامی است چرا که صنعت خودرو در صورتی می‌تواند آینده بهتری را رقم بزند که عمق ساخت داخل بیشتری داشته باشد.
عضو انجمن قطعه‌سازان در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برخی از مواد اولیه با ریشه داخلی به کشورهایی همچون کره و چین ارسال و دوباره به ایران باز‌می‌گردد که در این شرایط افزایش عمق ساخت داخل چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود بنابراین با بهبود این شرایط شاهد تثبیت قیمت و ارائه خودرو با حداقل افزایش قیمت در زمان چالش‌های قیمتی هستیم. اما نکته ضروری این است که زنجیره تامین قطعه‌سازی خود را با شرکت‌های پایین دستی مواد اولیه در جهت رسیدن به کیفیت بالا و طراحی بهتر همسو ببینند.

کد خبر 93350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha