آیا سهم قطعات غیر استاندارد در سال جدید به صفر می رسد؟!

پرشین خودرو: تا به امروز هیچ کدام از قطعات خودروهای پرتیراژ داخلی با استانداردهای تعریف شده فاصله ای نداشته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی قطعه سازان روزهای بسیار دشواری را سپری می کند که فشار ناشی از افزایش 40 درصدی قیمت مواد اولیه و نوسانات ارزی، هر روز عرصه را برای فعالان در این صنعت تنگ تر می کند در حالی است که قطعه سازی یکی از صنایع مهم و ارز آور در هر کشوری محسوب می شود و هر گونه بی توجهی به هزینه های تولید و فشارهای ناشی از آن می تواند تبعات منفی را در کیفیت خودروهای تولیدی به دنبال داشته باشد.
طی چند روز گذشته که به دلیل تلاطمات ارزی، دولت تصمیم به تک نرخی کردن ارز گرفت بی شک این جریان هزینه های بیشتری را ناشی از این تصمیم به قطعه سازان وارد خواهد کرد که در صورت مدیریت درست این جریان و محاسبه هزینه ها در قیمت قطعات از سوی خودروسازان، کیفیت و استاندارد قطعات و خودروهای تولیدی بیش از روند قعلی خواهد شد.
در حالی موضوع کیفیت و استاندارد قطعات خودروها مطرح می شود که به گفته کارشناسان این موضوع از اهمیت ویژه ای در صنعت خودرو برخوردار است به طوری که در روزهای پایانی سال گذشته بود که مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی داخلی به سهم قطعات غیراستاندارد تحویلی به خودروسازان اشاره و اعلام کرد این عدد در سال 97 به صفر خواهد رسید.
حال با توجه به فضای کسب و کار بخش های تولیدی و قطعه سازی و نوسانات ارزی ایجاد شده، این سوال مطرح می شود که این جریان تا چه میزان در کیفیت خودروهای تولیدی تاثیر خواهد گذاشت و آیا سهم قطعات غیر استانداردی که کمتر از 7 درصد عنوان می شود با ادامه این شرایط می تواند به صفر برسد یا باید شاهد افزایش سهم این نوع قطعات در صنعت خودروسازی کشور بود؟

 


در همین راستا یک عضو انجمن قطعه سازان در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: قطعه سازان در طول چند سال اخیر همواره تلاش کردند تا قطعات به روز و استاندارد را تولید و تحویل خطوط تولید شرکت ها کنند چنانچه تا به امروز هیچ کدام از قطعات خودروهای پرتیراژ داخلی با استانداردهای تعریف شده فاصله ای نداشته است.
رضا رضایی معتقد است با وجود مشکلات ناشی از نرخ دلار و قیمت مواد اولیه تاکنون هیچ قطعه غیر استانداردی از محصولات پرتیراژ داخلی تولید و به خط تولید خودروسازان وارد نشده است و اگر بی کیفیتی در خودروها مطرح می شود به جهت پلت فرم قدیمی برخی از خودروهای داخلی است و این مساله ارتباط چندانی با کیفیت قطعات داخلی ندارد.
وی با تایید تبعات منفی هزینه های تحمیلی ناشی از نرخ ارز و مواد اولیه بر فعالیت قطعه سازان می گوید: متاسفانه صنعت قطعه سازی ایران به جهت مشکلاتی مانند افزایش 37 درصدی نرخ دلار تاکنون اجازه هیچ گونه افزایش قیمتی را نداشته و همین مساله واحدهای قطعه سازی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
وی تاکید می کند: چنانچه صنعت خودروسازی موفق و در تراز صنایع مطرح در دنیا می خواهیم باید قطعه سازانی که با دانش و تکنولوژی و فن آوری روز دنیا داشته باشیم که قطعا این مساله جزء با حمایت و مدیریت شرایط کنونی و تلاش برای بهبود فضای کسب و کار و رفع هزینه های تحمیلی و مشکلات بنگاه های تولیدی محقق نخواهد شد.
این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در ادامه ورود خودروهای جدیدی چون پژو 301، تولید پژو 208 و افزایش تولید و داخلی سازی پژو 2008 را عرصه ای برای معرفی توانمندی بالای قطعه سازان داخلی می داند و می گوید: قطعه سازانی که در جریان داخلی سازی این خودروها وارد شده و می شوند، تلاش می کنند ضمن عمق بخشیدن به ساخت داخل، قطعات با کیفیت و استانداردی را تحویل خودروسازان دهند هر چند انتظار می رود مسئولان نیز شرایط لازم برای کسب و کار بنگاههای تولیدی و قطعه سازی را فراهم کنند.
رضایی تصریح می کند: البته وزیر صنعت و معدن در ابتدای سال جدید، توجه به صنعت خودرو و قطعه سازی را در اولویت های برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و بر رفع موانع پیش روی قطعه سازان وعده داد تا با ارتقاء کیفیت قطعات، سهم قطعه سازان در خودروهای جدید افزایش یافته و شاهد عرضه خودروهای باکیفیت تر و با استاندارد روز در کشور باشیم.
با توجه به چنین اظهاراتی، همچنان این ابهام وجود دارد که آیا لبه تیز نوسانات نرخ ارز که مدت زیادی است علاوه بر صنایع مختلف، گردن واحدهای قطعه سازی را نشانه گرفته، قطعه سازانی می توانند سهمی در تولیدات خودروسازهای جدید داشته باشند؟
آیا با توجه به حمایت های موجود دولت ، سهم قطعه سازان در خودروهای مشترک کاهش می یابد و به جهت نرخ دلار و سایر هزینه ها و از سوی دیگر آمار 2 برابری واردات قطعات، قطعه سازان ناگزیر به ترک این صنعت خواهند شد؟

کد خبر 93705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha