تبعات تلاطمات ارزی و هزینه ای بر افزایش 30 درصدی قیمت قطعات خودرو

پرشین خودرو: با محاسبه افزایش نرخ ارز و نهاده‌های تولیدی نظیر افزایش سطح دستمزدها، مواد اولیه و سایر هزینه باید منتظر افزایش حداقل 20 درصدی قیمت خودرو در بازار باشیم.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس محاسبات صورت گرفته افزایش 40 درصدی قیمت مواد اولیه، 20 درصدی سطح دستمزدها و 10 درصدی هزینه های سربار، حداقل 30 درصدی هزینه تولید در واحدهای قطعه سازی را افزایش داده است از این رو با توجه به هزینه های ناشی از بخش ها، انتظار می رود قیمت قطعات نیز حداقل 30 درصد افزایش یابد.


محمد رضا نجفی منش همچنین با توجه به وابستگی 50 درصدی خودروسازان به قطعات داخلی تصریح کرد: در شرایطی که قطعات داخلی حداقل 50 درصد از هزینه تولید یک خودرو را تشکیل می دهد بنابراین برای جبران افزایش هرینه های ناشی از نرخ مواد اولیه، نرخ ارز و سایر هرینه ها باید حداقل 20 درصد قیمت خودرو افزایش یابد.

 


وی با اشاره به عدم تمایل قطعه سازان نسبت به افزایش قیمت محصول نهایی خاطر نشان کرد: در صورت کنترل دولت نسبت به جریان صعودی قیمت مواد اولیه و از سویی تلاش برای تثبت نرخ ارز مسلما شرکتها نیز نسبت به عدم افزایش قیمت اقدام خواهند کرد اما در صورت ادامه افزایش ها بایستی که این هزینه ها برای قطعه سازان نیز جبران شود.


به گفته نجفی منش، در شرایطی که بخشی از نیاز خودروسازان به صورت قطعات و مواد اولیه از خارج از کشور تامین می شود بنابراین با یکسان سازی نرخ ارز و تبدیل ارز 3700 به 4200 تومان طبعا این افزایش در قیمت تمام شده محصول موثر بوده و به طور منطقی بر قیمت نهایی خودرو نیز تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.


وی با تایید فشار ناشی از افزایش قیمت خودرو بر مصرف کنندگان به راهکار موجود در این زمینه در سایر کشورها پرداخت و گفت: در دنیا هیچ متقاضی از محل پس انداز خودرو خریداری نمی کند بلکه از محل در آمدهای آتی هزینه خرید را تامین می کند بنابراین در شرایط کنونی لازم است که سیستم بانکی پا پیش گذاشته و با ارائه تسهیلات بلند مدت از متقاضیان خودروهای داخلی حمایت نماید بی شک با این اقدام بانک ها ،خرید خودرو برای اقشار کم درآمد نیز سخت نخواهد بود بلکه موجب توسعه تولید در صنعت خودرو نیز خواهد شد.


رئیس انجمن صنایع همکن قطعه سازی تاکید کرد : امروز خودرو نقش بسیار مهمی در تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی کشور دارد بنابراین در صورتی که این صنعت رشد نماید ، اقتصاد کشور نیز رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
عضو شورای سیاست گذاری صنعت خودرو در ادامه بر لزوم خروج شورای رقابت از جریان قیمت گذاری خودرو تاکید کرد و گفت : بنیاد غلط قیمت گذاری که چند سالی است گذاشته شده ، باید برچیده شود و شورای رقابت باید از جریان دخالت در قیمت گذاری خودرو خارج شود.


نجفی منش متذکر شد: دخالت شورای رقابت بر قیمت خودرو باعث می شود سرمایه گذار خارجی با شک و تردید وارد بازار خودرو ایران شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه سیاست قیمت گذاری خودرو، موجب ضرر و زیان خودروسازان، مستهلک شدن سرمایه ها و ایجاد حاشیه قیمت در بازار خودرو شده است از این رو باید قیمت گذاری خودرو هر چه سریع تر متوقف و قیمت خودرو به بازار آزاد واگذار شود.

کد خبر 93936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    1 0
    شما فقط به فکرمنافع خودتان هستید متاسفم برای حقه وکلکتان