کد خبر 93986
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
سهم ایران از بازار خودروهای برقی

پرشین خودرو: سهم ایران به عنوان کشوری که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، از بازار خودروهای برقی بسیارکم است و اخیرا تعرفه‌های سنگین واردات این خودروها به کشور، در همان ابتدای مسیر، مشتریان را به‌سمت استفاده از خودروهای بنزینی با آلایندگی و مصرف سوخت بالا سوق می‌دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازروزنامه ابتکار، براساس آماری که روزنامه گاردین ارائه کرده است، کشوری مانند چین اگرچه سهم 2 درصدی از فروش خودروهای برقی در بازار جهانی را به دست آورده اما تاثیرگذارترین کشور در این حوزه بوده است. کشوری که بیشترین واردات خودروهای بنزینی به ایران را دارد. این در حالی است که ایران همچنان در پیچ و خم واردات، قیمت‌های گران و نحوه شارژ خودروهای برقی است.

‌کاهش منابع سوخت فسیلی و آلایندگی‌های بسیار محیط‌زیست در اثر مصرف بالای سوخت در وسایل نقلیه مانند اتومبیل‌ها، موتورسیکلت‌ها و ... باعث توجه روزافزون تمام کشورهای جهان به استفاده از تجهیزات استفاده‌کننده از سایر منابع انرژی شده است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در صورتی که مصرف انرژی به همین صورت ادامه یابد، میزان دی‌اکسیدکربن موجود در محیط زیست در سال 2050 به دو برابر میزان آن در سال 2005 خواهد رسید.

به همین دلیل تولید خودروهای تمام‌الکتریکی و برقی به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین روش‌ها جهت مقابله با آلودگی هوا، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها، گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. پیشرفت فناوری باتری‌ها و ابداع راهکارهای جدید برای شارژ این خودروها باعث شده در ده سال اخیر شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا به سوی طراحی و تولید خودروهای برقی پیش بروند و در جهت رقابت با یکدیگر هریک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

خودروهایی که با استقبال خریداران در دنیا مواجه شده‌اند. این استقبال بالا از خرید خودروهای برقی اما سبب شده تا برخی از کشورها در لیست کشورهای دارای بیشترین وسایل حمل و نقل پاک قرار گیرند.

**آمار جدید گاردین از فروش خودروهای برقی در جهان؛ چین در رتبه اول
روزنامه گاردین به تازگی آماری از این کشورها ارائه کرده است که در راس آنها کشور چین به واسطه رشد بالای خرید خودروهای برقی در سال 2018 قرار دارد. این روزنامه اعلام کرده است که فروش خودروهای الکتریکی در انگلیس در سال گذشته 11 درصد افزایش یافته و این کشور را در لیگ برتر خودروهای برقی قرار داده است، هرچند هنوز تا رسیدن به نروژ و چین فاصله دارد.

تجزیه و تحلیل آخرین فروش جهانی وسایل نقلیه الکتریکی نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از وسایل حمل و نقل ثبت شده در 3 ماه نخست سال 2018 در انگلستان الکتریکی هستند، این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه خود در سال 2017 با بیش از یک سوم یا 35 درصد افزایش روبه‌رو بوده است. براساس این گزارش این وسایل نقلیه به طور انحصاری از منابع انرژی برقی کشور انگلیس استفاده می‌کند.

با این وجود اگرچه چین تنها 2 درصد از سهم بازار کل فروش خودروهای الکتریکی در دنیا به دست آورده‌ است اما رشد چشمگیری داشته است. در سه ماهه اول سال 2018، 142هزار و 445 وسیله نقلیه الکتریکی شامل خودروهای شخصی، کامیون‌ها و اتوبوس ها در چین فروخته شده که با 154 درصد افزایش نسبت به سال قبل روبه‌رو بوده است. آمار فروش خودروهای الکتریکی در مدت زمان مشابه آن در سال 2017 برابر با 56 هزار وسیله نقلیه بوده است.

آمریکا رتبه دوم فروش خودروهای برقی را پس از چین در کارنامه دارد. آمار فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا در سه ماه سال 2018 برابر با 53 هزار و 743 دستگاه بوده است. این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته برابر با 40 هزار و 728 دستگاه خودرو بوده است. بعد از آن کشورهای آلمان، نروژ، انگلستان و هلند در لیست بیشترین‌های فروش خودروهای برقی قرار دارند.

مرکز مدیریت خودرو (CAM)، که داده ها را جمع آوری کرده است، اعلام کرده که چین و نروژ در آمار استفاده از خودروهای الکتریکی استثنایی هستند. تنها کشور نروژ که تقریبا نیمی از خودروهای ثبت شده جدیدش خودروهای الکترونیکی هستند، می‌تواند سرعت تغییر در فن‌آوری‌ خودروها را به نمایش بگذارد. آمار فروش خودروهای برقی در سه ماهه نخست 2018 در نروژ 16 هزار و 181 دستگاه بوده که همین آمار در مدت زمان مشابه در سال قبل با ثبت 13هزار و 489 دستگاه با افزایش اندکی مواجه بوده است.

در انگلستان، فروش خودروهای الکترونیکی در سه ماهه اول سال 2018 به 14هزار و 84 واحد رسیده است و خودروهای هیبریدی که در انبارها قرار داشتند، 71 درصد از فروش را شامل می‌شدند. سهم بازار خودروهای الکتریکی در انگلستان از سال گذشته به 1.5 درصد افزایش یافته و به 2 درصد رسیده است. سهم خودروهای برقی در بازار آلمان نیز در حال افزایش است و سهم خودروهای الکتریکی از 1.2 درصد در سال 2017 به 2 درصد در سال 2018 افزایش یافته است. اما در همان زمان، ثبت نام برای خرید وسایل حمل و نقل دیزلی جدید در حال کاهش است. با توجه به آخرین اطلاعات، سهم بازار وسایل نقلیه دیزلی در آلمان 31.3 درصد بوده و با کاهش 25.4 درصدی نسبت به سال گذشته روبه رو بوده است.

کشور هلند نیز با ثبت فروش 4 هزار و 512 دستگاه خودروی برقی در سال 2018 در رتبه چهارم فروش خودروهای برقی قرار دارد. این آمار در مدت زمان مشابه در سال 2017 فروش 2 هزار و 29 هزار دستگاه را ثبت کرده است.

**پیش‌بینی آینده خودروهای برقی در جهان
انتظار می‌رود ثبت نام برای خرید خودروهای الکترونیکی جدید در جهان تا سال 2020 به میزان متوسط و بین 2.5 تا 6 درصد از سهم بازار باشد. پیش‌بینی‌ها اما حکایت از آن دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت آمار خودروهای الکتریکی ثبت شده تا سال 2025 به حدود 25 میلیون برسد که 25 درصد سهم بازار را به دست می‌آورد. این سهم می‌تواند به طور بالقوه به 40 درصد سهم بازار تا سال 2030 برسد.

**سهم ایران از بازار خودروهای برقی
اما سهم ایران به عنوان کشوری که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، از بازار خودروهای برقی چقدر است؟ متاسفانه کشور ایران در این زمینه سرعت بسیار پایینی داشته و اخیرا تعرفه‌های سنگین واردات این خودروها به کشور، در همان ابتدای مسیر، مشتریان را به‌سمت استفاده از خودروهای بنزینی با آلایندگی و مصرف سوخت بالا سوق می‌دهد.

قیمت جهانی خودروهای هیبرید در مقایسه با نمونه مشابه بنزینی در حدود 8 تا 10 هزار دلار گران‌تر است و تا ابزارهای تشویقی و تعرفه مناسب برای این خودروها در نظر گرفته نشود، مسلما با افزایش قیمت خودروهای هیبرید نسبت به نوع بنزینی مشابه مواجه خواهیم شد و مصرف‌کنندگان به‌سمت خرید خودروهای بنزینی ترغیب می‌شوند که این موضوع مخالف سیاست‌های کشور و سیاست‌های جهانی در حوزه ترویج کالاهای دوست‎دار محیط‌زیست خواهد بود. با این حتی اگر مشکل واردات و قیمت‌ خودروهای برقی در ایران حل شود باز هم این خودروها با مشکل زیرساختی از جمله نبود جایگاه سوخت روبه‌رو خواهند بود.

کد خبر 93986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha