رونمایی عربستان  از طرح شبکه هایپرلوپ برای بهبود حمل‌ونقل

پرشین خودرو: عربستان سعودی به‌تازگی از طرح خود برای ایجاد یک شبکه هایپرلوپ گسترده برای بهبود کیفیت حمل‌ونقل در این کشور با همکاری کمپانی ویرجین، رونمایی کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل اززومیت، عربستان سعودی نزدیک به یک قرن به ذخایر نفتی برای رونق دادن به اقتصاد خود متکی بود، اما قیمت نفت در سال‌های اخیر کاهش یافته و عربستان به‌ دنبال متحول کردن اقتصادش با موردی غیر از نفت است.

خانواده‌ی سلطنتی عربستان برنامه جدیدی به‌ نام چشم‌اندازه ۲۰۳۰ راه‌اندازی کرده است. طبق برنامه، اتکای عربستان به نفت کم می‌شود و عربستان درصدد مدرن کردن شهرهای خود از جوانب گوناگون برمی‌آید.


عربستان به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خود امیدوار است یک هایپرلوپ بسازد. هایپرلوپ، یک سیستم حمل‌ونقل بسیار سریع پنوماتیک است که می‌تواند سرعت و راحتی حمل‌و‌نقل بین شهرهای عربستان و امارات متحده عربی را افزایش دهد.

روز دوشنبه‌ی این هفته، ویرجین هایپرلوپ وان (یکی از شرکت‌های لس‌آنجلسی که توسعه‌ی فناوری هایپرلوپ را در دست دارد) و شاهزاده بن سلمان از نمونه‌ی اولیه محفظه‌ی هایپرلوپ رونمایی کردند.

با به‌کارگیری این سیستم، نحوه‌ی جابجایی شهروندان در عربستان و امارات متحده عربی به‌طور چشمگیری تغییر خواهد کرد. بر اساس گفته‌های شرکت ویرجین هایپرلوپ وان، هایپرلوپ آن‌ها می‌تواند مسیرهای چندساعته را به مسیرهای چنددقیقه‌ای تبدیل کند. هایپرلوپ عربستان سعودی چندین شهر در خاورمیانه را به‌ هم متصل می‌کند که عبارت‌اند از: دبی، ریاض، جده و ابوظبی.
 


مسیر دقیق پیاده‌سازی طرح هنوز مشخص نیست. اما طبق اعلام شرکت ویرجین در اواخر سال ۲۰۱۶ آن‌ها توافقی با اداره‌ی حمل‌ونقل و جاده‌های دبی امضا کرده‌اند تا شرایط استفاده از هایپرلوپ بین دبی و ابوظبی را ارزیابی کنند. بر اساس اعلام شرکت ویرجین، سیستم هایپرلوپ سرعتی معادل ۲ یا ۳ برابر قطارهای ریلی پرسرعت دارد.

طبق ادعای شرکت، سرعت هایپرلوپ حدود ۱۱۲۶ کیلومتر بر ساعت است و ظرف مدت تنها ۱۲ دقیقه، مسافران دبی را به ابوطبی می‌ٰرساند که زمان رانندگی برای همین مسیر معمولا دو ساعت است. سفر از ریاض به جده که در حال حاضر ۱۰ ساعت طول می‌کشد، با هایپرلوپ به ۷۶ دقیقه خواهد رسید و سفر از ریاض به ابوطبی که اکنون ۸.۵ ساعت به طول می‌انجامد، به ۴۸ دقیقه خواهد رسید.

در تصویر زیر شاهد ایستگاه کنترل هایپرلوپ هستید و تیمی در آن درحال مدیریت سیستم هایپرلوپ هستند.
 


هایپرلوپ با استفاده از یک موتور خاص و از طریق نیروی محرکه الکتریکی داخل یک لوله‌ی کم‌فشار حرکت می‌کنند. مسافران می‌توانند با استفاده از یک برنامه، زمان سفر خود دریافت کنند. برنامه، زمان رسیدن وسیله به گیت ورودی را مشخص می‌کند (مانند فرودگاه). طبق گفته شرکت ویرجین هایپرلوپ وان، ۱۲۰ درگاه ورودی در سیستم هایپرلوپ وجود دارد و می‌تواند به‌ازای هر ساعت میزبان ۸۵۰۰ مسافر باشد.

شرکت در حال آزمایش مسیر تست سیستم خودش (معروف‌به دولوپ) در نوادا، شمال لاس‌وگاس است. در دسامبر ۲۰۱۷ تیمی از شرکت سیستم را به‌طور کامل و با موفقیت بررسی کرد و سرعت دستگاه به سرعت ۳۸۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

ایجاد هایپرلوپ در یک شهر واقعی هنوز راه زیادی تا اجرایی شدن در پیش دارد. با اینکه شهرها مدت زیادی است که از سیستم‌های لوله‌ی پنوماتیک برای انتقال بسته‌های کوچک استفاده می‌کنند، ولی انتقال انسان‌ها به مهندسی دقیق‌تر و هزینه‌های زیادی نیاز دارد.

به‌عنوان مثال، وارد کردن محفظه‌های هایپرلوپ به داخل لوله‌ها نیازمند سیستم فشرده‌سازی هوای بسیار سریعی است که می‌تواند گرمای بسیار زیادی تولید کند. مساعد کردن هوای داخل تونل‌ها می‌تواند این مشکل را برطرف کند؛ ولی نیازمند تونل‌های عریض‌تر و گران‌قیمت‌تری است.

ایلان ماسک، ایده‌ی هایپرلوپ مدرن را مشهور کرد و استارتاپ تونل‌زنی‌ وی موسوم به بورینگ کمپانی نیز روی سیستم خودش کار می‌کند.

طبق توییت ماسک در ماه جولای سال ۲۰۱۷، او تأیید شفاهی دولت برای بورینگ کمپانی به‌منظور ساخت سیستم هایپرلوپ زیرزمینی متصل‌کننده‌ی شهرهای بزرگ در شمال شرقی آمریکا را دریافت کرد.

شرکت ماسک در حال حاضر روی دو پروژه در شهرهای واشینگتن و لس‌آنجلس کار می‌کند. شرکت برای اولین بار تونلی آزمایشی در اواخر سال ۲۰۱۷ در لس‌آنجلس حفر کرد.
 


با این وجود، شرکت بورینگ هنوز میلیاردها دلار و سال‌های زیادی تا ساخت اولین تونل رسمی خود فاصله دارد. لایحه‌ی کیفیت محیط‌ زیست کالیفرنیا مسئول پروژه‌های ساخت‌‌وساز در لس‌آنجلس است. طبق گزارش کربد، تنها خود روند بازبینی حداقل ۳ تا ۴ سال طول می‌‌کشد.

به‌ باور سران شرکت ویرجین هایپرلوپ وان و عربستان سعودی، سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ می‌تواند باعث رشد اقتصادی، دگرگونی صنایع، تغذیه بخش‌های فناوری و تولید و رشد شغل در منطقه شود. راب لوید، مدیرعامل شرکت، در بیانیه‌ای در دوم آوریل سال جاری میلادی گفت:

ملاقات و بحث امروز باعث آغاز مرحله‌ی بعدی همکاری‌ها شد و ویرجین هایپرلوپ وان به یک حقیقت در عربستان سعودی تبدیل خواهد شد.

عربستان و امارات درحال بررسی چندین گزینه برای آینده‌ی حمل‌ونقل خود هستند. دبی در اوایل سال ۲۰۱۸ شروع‌ به آزمایش محفظه‌های خودکاری کرد که در سال‌های آینده برای حمل‌ونقل محلی استفاده خواهند شد. ساخت یک سیستم هاپیرلوپ بزرگ، می‌تواند بسیار بلندپروازانه و جاه‌طلبانه باشد.

کد خبر 93998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha