استانداردهای جدید تفاوت ماهوی با استانداردهای قبلی نکرده است

پرشین خودرو، استانداردهای جدید تفاوت ماهوی با استانداردهای قبلی نکرده و همان تجهیزات و سیستم ها با تعدادی الزامات تکمیلی تر تبدیل به استانداردهای جدید شده است.

پرشین خودرو، از ابتدای دی ماه 1396، استانداردهای 85 گانه برای صدور تاییده های جدید لازم الاجرا شد و در واقع هر خودروی جدیدی بخواهد از سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه تایید نوع دریافت کند باید 85 استاندارد را رعایت کند البته برای خودروهای در حال تولید که قبلا گواهی تایید نوع دریافت کردند طبق همان چارچوب، نتایج کنترل COP دوره های قبل ملاک تمدید خودروهای در خط تولید شرکتها است.

رئیس اداره استانداردهای خودرویی سازمان ملی استاندارد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به روند تدوین و اجرای استانداردهای 85 گانه جدید در صنعت خودرو گفت: سازمان ملی استاندارد از حدود 3 سال قبل تدوین استانداردهای جدید خودرویی را برای جایگزینی با استانداردهای قبلی در دستور کار قرار داد به همین منظور از اواخر سال 93 مطالعات و کارهای کارشناسی ارتقاء سطح استانداردهای ایمنی خودروها آغاز شد و این موارد توسط شرکت های بازرسی، صاحبنظران و تولیدکنندگان مطالعه و نهایتا برنامه زمان بندی استانداردهای جدید خودرویی تدوین شد.

حمید رضا منفردی، افزود: برنامه زمان بندی استانداردهای جدید به این منظور تدوین شد تا در اجرا، صنعت خودرو دچار چالش نشود و بتواند به صورت برنامه منسجمی این استانداردها را بر روی تولیداتش اجرایی کند.

استانداردهای 85 گانه برای صدور تایید نوع خودروهای جدید لازم الاجرا شد
وی با اشاره به اینکه استانداردهای 85 گانه جدید همان استانداردهای 55 گانه قبلی با جزئیات و الزامات تکمیلی تر است، تصریح کرد: با اجرای استانداردهای 85 گانه برخی از استانداردهای خودرویی سختگیرانه تر می شود.

به گفته منفردی، از ابتدای دی ماه سال 96، استانداردهای 85 گانه برای صدور تاییده های جدید لازم الاجرا شد در واقع هر خودروی جدیدی بخواهد از سازمان استاندارد، گواهینامه تایید نوع دریافت نماید باید 85 استاندارد را رعایت کند.


 

استانداردهای جدید خودرو

 

وی با تاکید بر این موضوع که استانداردهای 85 گانه جزء استانداردهای معتبر، به روز و جاری در کشورهای صاحب صنعت خودرو در دنیا است، اضافه کرد: استانداردهای 85 گانه خودرویی، مجموعه استانداردهای ایمنی و عملکردی خودرو است که هم اکنون در اتحادیه اروپا لازم الاجراست همچنین این الزامات در کشورهایی که به نوعی عضو کارگروه WP29 کمیسسیون اقتصادی اروپا هستند نیز رعایت می شود. به عنوان مثال اگر قرار است خودرویی در کشور ژاپن تولید شود و به اتحادیه اروپا صادر شود این کشور مکلف است این استانداردها را رعایت کند اما در خود کشور ژاپن بستگی به قوانین داخلی این کشور دارد و می تواند الزامی باشد و یا نباشد.

وی هدف اصلی سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای جدید خودرویی را حرکت بر اساس استانداردهای روز دنیا عنوان کرد و اظهار داشت : در واقع هدف سازمان استاندارد بر این بوده تا از نظر استانداردی از این کشورها عقب نماند و از زمان ورود به این موضوع نیز تلاش کرد تا همیشه این استانداردها را به روز نگه دارد البته مشکلاتی نیز در این راستا وجود دارد چرا که صنعت خودرو ایران صنعت به روز و پیشرفته ای نیست و طبیعتا نیز استانداردها باید به نحوی اجرا شود که صنعت خودرو دچار چالش ناگهانی نشود.

وی گفت: استانداردهای قبلی نیز بر گرفته از استانداردهای اتحادیه اروپا بود منتهی استانداردهای قدیمی تری بود که خود اتحادیه اروپا نیز چنین استانداردهایی را کنار گذاشته است و تقریبا تمامی خودروهای تولید داخل نیز عملا این استانداردها را رعایت کرده بودند و هیچ مورد جدیدی نیز در استانداردهای قبلی وجود نداشت.

رئیس اداره استانداردهای خودرویی سازمان ملی استاندارد ، تاکید کرد : 85 استاندارد شامل تمامی انواع خودروها نمی شود به عنوان مثال برای خودروهای سواری شاید چیزی در حدود 65 تا 70 استاندارد پوشش داده شود و برای سایر گروههای خودروهایی نیز به همین شکل خواهد بود.

منفردی با توجه به الزام اجرای استانداردهای 85 گانه برای صدور تایید نوع خودروهای جدید، تصریح کرد: برای خودروهای در حال تولید که قبلا گواهی تایید نوع دریافت کردند طبق همان چارچوب ، نتایج کنترل COP دوره های قبل ملاک تمدید خودروهای در خط تولید شرکتها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات استانداردهای 85 گانه جدید خودرویی متذکر شد: استانداردهای 85 گانه جدید همان استانداردهای 55 گانه قبلی با جزئیات و الزامات تکمیلی تر است به عنوان مثال ممکن بود بر اساس استانداردهای قبلی برای دو یا چند سیستم یک استاندارد وجود داشته باشد اما هم اکنون در استانداردهای جدید برای سیستم های مختلف استانداردهای مجزا با الزامات تکمیلی تر تعریف شده است.

کد خبر 95824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha