به زودی، طرح جامع مدیریت واردات خودرو و قطعات نهایی می شود

پرشین خودرو: طرح جامع مدیریت واردات خودرو و قطعات شامل نظرات خودروسازان، قطعه سازان و حتی گمرک می شود و مبنای طرح به نحوی است که موجب ورود تکنولوژی برای تولید قطعات های تک به کشور شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب، اظهار داشت : طرح جامع مدیریت واردات خودرو و قطعات در حال بررسی است و ظرف هفته های آتی نهایی خواهد شد.

مازیار بیگلو افزود: این طرح بر مبنای طرح پلکانی و سطح خودکفایی در تولید تعریف و بر همین اساس درصد حقوق ورودی خودرو و قطعات تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکنون یکی دو جلسه در خصوص تدوین این طرح در وزارت صنعت و معدن تشکیل شده که انجمن قطعه سازان نیز به نمایندگی از جامعه قطعه سازی کشور در این جلسات حضور داشته است.

 

دبیر انجمن قطعه سازان

 

چند پیشنهادی که شامل تغییر تعرفه قطعات هم می شود
بیگلو اضافه کرد: طرح ارائه شده، طرح بسیار جامعی است و شامل چند پیشنهاد از جمله تغییر تعرفه قطعات خودرو می شود و در حال حاضر در حال بررسی است و با قطعی شدن آن ، ابلاغ خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران تاکید کرد : موضوع مهم در خصوص این طرح ، ساماندهی جریان کنونی است و اینکه تعداد پلکان ها و 6 تا 7 مرحله ای که در رده بندی کاهش تعرفه وجود دارد، سبک و سیاق بهتری پیدا کند و به نحوی شود که قطعه سازان در این جریان بیشتر دخالت داشته باشند و از سویی روند طرح به سمتی باشد که در قطعاتی که برای قطعه سازان حیاتی است طرح خودکفایی در تولید عملیاتی شود.

بیگلو در ادامه یاد آور شد : البته بخشی از پیشنهادات مطرح در این طرح از سوی انجمن قطعه سازان و همچنین انجمن خودروسازان بوده و پیشنهادی نیز توسط وزارت صنعت و معدن ارائه شده است که با تجمیع این پیشنهادات و جمع بندی آنها ، طرح جامعی در این ارتباط تدوین و به زودی رسانه ای خواهد شد.

وی در خصوص موضوع افزایش تعرفه قطعات خودرو در طرح پیشنهادی ، گفت : لزوما این طرح شامل افزایش تعرفه قطعات نمی شود بلکه افزایش یا کاهش تعرفه عموما به سمت خودرو سوق پیدا می کند و نحوه اعمال تعرفه ها تغییر خواهد کرد.

دبیر انجمن قطعه سازان تاکید کرد: افزایش تعرفه قطعات همواره جداگانه مورد بحث بوده و موضوعی است که مربوط به وزارت صنعت و معدن شده و بر اساس بررسی میان این وزارتخانه با کمیسیون ماده یک و گمرک صورت می گیرد .
به گفته وی، این طرح در خصوص تعرفه خودرو است منتهی نگرش آن این است که به چه نحو به منفعت بیشتری در صنعت خودرو و قطعه سازی هم به لحاظ تکنولوژی و هم از نظر تولید دست یابیم.

تبعات افت تعرفه خودرو بر صنعت قطعه سازی کشور
وی با تایید اینکه شرایط کنونی صنعت قطعه سازی را تهدید می کند ، افزود : در صورتی که تعرفه خودرو پایین تر از تعرفه قطعات شود طبعا همه به سمت واردات خودرو رفته و تمایلی به سمت تولید و یا واردات قطعه وجود نخواهد داشت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تاکید کرد : این طرح بسیار جامع بوده و شامل نظرات خودروسازان ، قطعه سازان و حتی گمرک می شود مبنای طرح به نحوی است که موجب ورود تکنولوژی برای تولید قطعات های تک به کشور شود.

بیگلو همچنین در خصوص تاثیر این طرح در کاهش مونتاژکاری در کشور ، گفت : این طرح طوری طراحی شده که خودروسازانی که به سمت استفاده از قطعات CKD رفتند به هر میزان به سمت خودکفایی در تولید رفته و این جریان را توسعه ببخشند و از قطعات داخلی استفاده کنند به نفع آنها خواهد بود.

به گفته وی بیشتر خودروسازانی که در کار مونتاژکاری هستند مسلما جزء مخالفان این طرح خواهند بود و بقیه خودروسازان و قطعه سازان داخلی از این طرح منتفع خواهند شد.

کد خبر 95972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha