تلاش برای کاهش تعداد تلفات رانندگی

پرشین خودرو: معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرف یک برنامه ۱۰ ساله این وزارتخانه تلاش خواهد کرد تعداد تلفات رانندگی کاهش پیدا کند. این طرح در جریان ابلاغ سند استراتژی حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی صورت می‌گیرد.

به گزارش پرشین خودرو  به نقل ازایسنا، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: استراتژی حمل و نقل ایران که از سوی وزیر راه و شهرسازی در ۲۶ اردیبهشت‌ امسال ابلاغ شده است با هدف نهایی کردن اهداف و برنامه‌ریزی‌ها در این عرصه ارائه شده است که البته شرط اصلی رسیدن آن به اهداف در نظر گرفته شده اجرای این استراتژی از سوی تمام دستگاه‌های مرتبط با این بخش است.

وی با بیان این‌که میزان تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف حمل و نقل باید براساس اهداف و اولویت‌ها باشد، تصریح کرد: وقتی ما از لزوم توسعه ریلی سخن می‌گوییم نمی‌توان انتظار داشت که همچنان در حوزه جاده اصلی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد یا زمانی که از مبارزه با خودرومحوری سخن گفته می‌شود نمی‌توان انتظار داشت با افزایش تولید خودروهای شخصی این روند اصلاح شود. این در حالی است که هرچه ما به افزایش تعداد خودروهای شخصی فکر می‌کنیم در مقابل تولید اتوبوس و حتی واگن‌های قطار تغییری پیدا نمی‌کند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره‌ جزئیات استراتژی حمل و نقل وزارت راه، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها در این سند ۹۴ اقدام پیش‌بینی شده که از این تعداد بیشتر از ۴۰ برنامه در دستور کار قرار گرفته و مابقی در آینده اجرایی می‌شود. ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که حمل و نقل عمومی با محوریت قطار و سپس هواپیما بودجه دریافت کند و در مرحله‌ی پایانی به جاده برسیم، زیرا در این حوزه نیاز به تغییر و تحولات جدی وجود دارد.

تقی‌زاده بالا بودن تعداد تلفات جاده‌ای را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها برای کاهش نفوذ این بخش در حمل و نقل عنوان کرد و گفت: هرچند از سال ۱۳۸۴ که میزان تلفات جاده‌ای به ۲۵ هزار نفر رسیده بود رقم کاهش یافته، اما با توجه به برخی عوامل ما پیش بینی کردیم که در سال ۱۳۹۶ تعداد تلفات جاده‌ای افزایش پیدا کند که آمارها حاکی از رشد ۱.۷ درصدی آن است.

تلفات


به گفته وی، تلاش شده به منظور کاهش این تلفات نقشه راهی در دستور کار قرار گیرد که در استراتژی حمل و نقل مورد ارزیابی قرار گرفته و می‌تواند ظرف ۱۰ سال حداقل ۷۰۰۰ نفر از تلفات رانندگی در ایران را کاهش دهد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی پایین بودن نرخ سوخت را یکی دیگر از دلایل بالا بودن میزان تلفات رانندگی دانست و افزود: در ایران با توجه به نرخ سوخت فعلی می‌توان رابطه‌ای مستقیم میان بالارفتن نرخ و کاهش تلفات در نظر گرفت. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی که نرخ سوخت‌شان از ما بالاتر است تعداد تلفات آنها به همان میزان کمتر شده و بالعکس در کشوری که سوخت ارزان‌تری دارد تلفات بالاست. از این رو یکی از مسائلی که می‌تواند به کاهش تلفات کمک کند بالارفتن قیمت سوخت خواهد بود.

به گفته تقی‌زاده در بسیاری از کشورهای دنیا به جای آنکه قیمت خودرو را بالا ببرند هزینه استفاده از آن را افزایش می‌دهند این در حالی است که در ایران تاکنون روشی عکس این موضوع اتفاق افتاده و همین مساله باعث بالارفتن تلفات رانندگی در کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: این امید وجود دارد که با اجرایی شدن استراتژی حمل و نقل از یک‌سو اولویت‌های حمل و نقل به بخش‌هایی حرکت کند که در سندهای بالادستی نظام به آنها تاکید شده و از سوی دیگر امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان تلفات رانندگی کاهش یابد که البته این موضوع یک برنامه بلندمدت نیاز دارد که باید سال‌ها روی آن کار کرد.

کد خبر 96034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha