کد خبر 97508
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
تخلف واردکنندگان خودرو یا هکرها؟

پرشین خودرو: در حالی که وزارت صنعت اعلام کرده که ثبت سفارش 6481 خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش انجام شده، رئیس سازمان بازرسی کشور از هک شدن سایت وزارت صنعت در این رابطه خبرداد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، اواخر سال 1396 موضوع ثبت سفارش‌های فاقد اصالت از سوی مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و رسانه‌ای شد و برآن اساس دفتر جرائم سازمان یافته گمرک ایران در ابلاغیه‌ای به گمرکات اجرایی، واردات بیش از 6481 خودرو را به دلیل استفاده از ثبت‌سفارش‌های جعلی مشمول مقررات کالای قاچاق اعلام کرد.

براین اساس تمامی خودروهایی که ثبت سفارش آنها در بازه زمانی 28 تیرماه تا 9 دی ماه 96 یعنی درست در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو انجام شده بود، به دلیل استفاده از ثبت سفارش‌های شائبه‌دار مشمول مقررات قاچاق شده است.

اما مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت، علیرغم تایید ثبت سفارش واردات 6481 خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، می‌گوید خودروهایی که در زمان ممنوعیت ثبت سفارش وارد شده، قاچاق نیست، زیرا برای واردات این خودروها تعرفه گمرکی پرداخت شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت به تخلف انجام شده در ثبت سفارش بیش از 6400 خودرو تاکید دارد و حتی بیان می‌کند که پس از مطلع شدن از ثبت سفارش‌های غیر مجاز خودرو و گزارش‌هایی که از سوی مرکز حراست وزارت صنعت به ما رسید، مراتب را بلافاصله به نهادهای مربوطه از جمله گمرکات، تعزیرات، سازمان حمایت و دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام کردیم.

وی که تعداد خودروهای ترخیصی را 1900 دستگاه عنوان می‌کند، اظهار داشت: موضوع در مراجع مربوطه در حال پیگیری است.

واردات خودرو


اما ظاهرا موضوع ثبت سفارش‌های غیر مجاز برای واردات خودرو ابعاد گسترده‌‌تری دارد، چنانچه روز گذشته قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور از هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: حدود 5 هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت به دنبال هک شدن سایت وزارت صنعت وارد کشور شد که از این تعداد حدود 4 هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک مانده است.

ناگفته نماند که در پی اظهارات ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده است، وزارت صنعت معدن و تجارت با تکذیب این ادعا اعلام کرد که بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع 6481 خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش ، به گمرکات کشور وارد شده است که از این تعداد، 1900 خودرو ترخیص شده و مابقی خودروها همچنان در گمرک مانده است و سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص 1900 خودرو به کشور است.

مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به جد پیگیر موضوع تخلف صورت گرفته است و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم می‌رساند.
پیش از این نیز ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس  گفته بود که این شائبه وجود دارد که سایت ثبتارش توسط فرد یا افرادی غیر از کارمندان وزارتخانه باز شده است.

همچنین فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران گفت: از لحاظ گمرک اسناد برای ترخیص مشکلی نداشته است، اما موضوع جعل ثبت سفارش که برای سازمان متولی ابهام دارد، سازمان توسعه تجارت باید جواب دهد. فرایندهای گمرکی طبق ضوابط بوده و استعلام‌ها انجام و تایید شده و اقدام به ترخیص خودروها نمودیم. کل 6400 خودرو به داخل وارد نشده است و از این تعداد حدود 1900 دستگاه خودرو با استفاده از این ثبت سفارش ها به گمرک اظهار و وارد شده‌است. گمرک مسئول رفع تردید و ابهام در ثبت سفارش‌ها نیست.

معاون وزیر اقتصاد به ابعاد و جزئیات ماجرای خودروها اشاره کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به ما اعلام کرد که ثبت سفارش 6481 دستگاه خودرو ابهام دارد و صراحتا اعلام کرد که صدور مجوز ثبت سفارش این تعداد خودرو در این سازمان غیر قانونی یا شائبه دار بوده و از این تاریخ تا اطلاع بعدی هیچ خودرویی با ثبت سفارش‌های اعلامی ترخیص نشود.

رئیس کل گمرک بیان داشت:‌ مجبوریم طبق اطلاع آنها در راستای ماده 105 امور گمرکی اقداماتی اعمال کنیم و به استناد نامه آنها پیگیری‌هایی انجام دهیم، اما انجام تشریفات گمرکی طبق مقررات بوده است. بنابراین به گمرکات ابلاغ کردیم از محل ثبت سفارش‌هایی که مورد ادعای سازمان توسعه تجارت است، خودرویی ترخیص نشود که بیش از 4 هزار خودرو وجود دارد که یا به گمرکات اظهار نشده یا اقدامی برای ترخیص نکردند و در گمرک متوقف هستند.

وی تاکید کرد: در نامه‌ای به مراجع ذی صلاح 1900 دستگاه ترخیص شده و باقی مانده در گمرک را مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک به استناد نامه سازمان توسعه تجارت وفق قانون، مشمول قاچاق تشخیص و اعلام جرم کرده است.

 صرف نظر از قاچاق بودن یا نبودن خودروهای وارداتی که بسیار حائز اهمیت است، موضوع اصلی در چگونگی انجام ثبت سفارش 6481 خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش است و اینکه چرا علیرغم گذشت چند ماه از آشکار شدن موضوع هنوز ابعاد آن، این اتفاق بزرگ که سود بادآورده‌ای را نصیب یک عده کرده است، برای افکار عمومی روشن نشده است و هیچ توضیحی در رابطه با این موضوع به مردم داده نشده است؟!

کد خبر 97508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha