صنعت خودرو  علم پیچیده‌ای نیست ولی هیچ رشدی نداشته‌ایم

پرشین خودرو: یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از علم‌های پیچیده دنیا جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم، اما در صنعت خودرو که زیاد علم پیچیده‌ای هم نیست به دلیل تنبلی در کار و ساختار معیوب دولتی خودروسازان هیچ رشدی نداشته‌ایم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، ابوالفضل ابوترابی  در خصوص تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تا اواسط مردادماه، اظهار کرد: هنوز تحقیق و تفحص انجام نشده است و هیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص نیز مشخص نیست. اما چیزی که مسلم است این است که خودرو یک صنعت لوس شده که منابع کشور را هدر می‌دهد. کره جنوبی به فاصله کمی بعد از ایران خودروسازی را آغاز کرد و امروز می‌بینیم که یکی از قطب‌های بزرگ خودروسازی دنیا این کشور است.
 

وی در همین خصوص افزود: علی‌رغم اینکه در بسیاری از علم‌های پیچیده دنیا مانند صنعت هسته‌ای، بهداشت و درمان، هوا فضا و نانو تکنولوژی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم، اما در صنعت خودرو که زیاد علم پیچیده‌ای هم نیست به دلیل تنبلی و ساختار معیوب دولتی خودروسازان هیچ رشدی نداشته‌ایم و هم‌اکنون صنعت خودرو در حال بلعیدن منابع کشور است.

 

صنعت خودرو


نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ جای دنیا این طور نیست که یک سال قبل پول خودرو را بدهند و بعد از یک سال با منت و کاهش کیفیت، خودرو را تحویل مشتری دهند.

ابوترابی گفت: در دولت‌ها چند مرکز وجود دارد که خانه خلوت دولت‌ها هستند و هر زمانی دولت کم بیاورد به سوی این خانه خلوت‌ها روی می‌آورد. در دولت‌های قبل و دولت فعلی این مشکل را داشته‌ایم. به همین دلایل شاهد رشد صنعت خودرو در ایران نبوده‌ایم چرا که همیشه از صنعت خودرو به شکل کاذب حمایت شده است و این صنعت را لوس کرده‌اند.

وی گفت: بحث تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم هم مطرح بود که به جای خاصی نرسید و در این مجلس هم هنوز هیئت رییسه آن مشخص نشده است. باید یک تحقیق و تفحص جامع در زمینه صنعت خودرو با ارائه راهکار انجام شود. به احتمال قوی بحث‌های مادی، رانت‌خواری و انتصابات در صنعت خودرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، افزود: صنعت خودرو در کره جنوبی لوس نبوده است که فقط حمایت شود. کره‌ای‌ها سعی و تلاش کردند و صنعت خودروی‌شان دولتی نبود که رانت در آن باشد. بنابراین یکی از راهکارهای پیشرفت صنعت خودرو در ایران واگذار شدن آن به بخش خصوصی است.

کد خبر 98713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha