چرا هواپیمای ایرانی در فرودگاه هند نتوانست به زمین بنشیند

پرشین خودرو: ایندیا تایمز در باره پرواز بمبئی‌_تهران نوشت، خلبان این هواپیما با شرایط آب و هوایی که دیگر خلبانان مشکلی نداشتند نتوانست به زمین بنشیند و پس از چرخش‌های طولانی در آسمان بمبئی به زاهدان تغییر مسیر داد، گفت و گو با یکی از این مسافران حاکی از معطلی 26 ساعته آنها در این پرواز است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، رسانه‌ هندی از مشکل پروازی بمبئی _ تهران نوشته که ایران ایر A306 ایران در حالی که هواپیماهای دیگر هیچ مشکلی در «تیک آف» و «لندینگ» نداشتند،‌ نتوانسته به زمین بنشیند. مسئولان پروازی هندی این اقدام هواپیمای ایرانی را عجیب دانسته‌اند.

رسانه‌های هندی هم با طعنه نوشته است خلبان ایرانی از چند تا ابر ترسیده و نتوانسته فرود کند.

رسانه هندی تایمز آو ایندیا اتفاقات پرواز IR-810را کامل بازگو کرده است در ادامه  با یکی از مسافران این پرواز گفت‌وگوی انجام داده که زوایای دیگری را آشکار می‌کند که یکی از آنها معطلی 26 ساعته مسافران است.

رسانه هندی «تایمز آو ایندیا»نوشت:‌ هواپیمای ایران ایر A306 که در آسمان هند پرواز می‌کرد حوالی ظهر پس از چرخیدن‌های بی‌هدف به شرق و غرب که حدود یک ساعت ادامه داشت نهایتا تسلیم شرایط بد آب و هوایی شد و مسیر خود را به سمت زاهدان کج کرد تا در فرودگاه این شهر به زمین بنشیند.

شهباز بوشهری مدیر ایستگاه فرودگاه ایران ایر گفت: پرواز IR-810 پس از سوخت گیری از زاهدان به سمت تهران حرکت کرد و انتظار می‌رود حوالی 2 صبح یکشنبه در تهران به زمین بنشیند. این هواپیمای پرواز بمبئی- تهران 140 مسافر داشت.

در این زمینه کنترل کننده ترافیک هوایی گفت: وی و همکارانش این مسئله را که هواپیمای ایرانی باید مسیر پروازش را تغییر دهد عجیب می‌دانند.

بخش فرماندهی هم اعلام کرد ما نمی‌دانیم پس از یک ساعت وقفه در برد پرواز IR-810 چه اتفاقی افتاده است که آنها اقدام به تغییر مسیر کرده‌اند.

یک مقام ارشد کنترل هوایی هم گفت: تراکم زیاد ابرها در طول مسیر باعث تغیبر مسیر هواپیمای ایرانی شده اما دیگر هواپیماها مدیریت می‌کردند تا این هواپیما مسیر خود را تغییر ندهد و به سلامت به زمین بنشیند.


کنترل کننده ترافیک هوایی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی طوری نبود که هواپیمانی ایران نتواند «لندینگ» کند،گفت: دقیقا قبل از اینکه هواپیمای ایران ایر A306 پرواز کند بوئینگ 777 هواپیمای «بریتیش ایرویز»انگلیس به سلامت به زمین نشست.همچنین بوئینگ 777 جت ایرویز هم کامل فرود آمد و بوئینگ 777 ایرلاین سنگاپور هم چند ساعت قبل در امنیت کامل پرواز کرده بود.

یک مقام ارشد فرماندهی گفت: سیاست ایرلاین‌ها در شرایط بد آب و هوایی معمولا آنها را مجبور می‌کند تا مسیرشان را تغییر دهند.

این رسانه هندی نوشته است تماس با سخنگوی ایران ایربرای گرفتن اطلاعات بیشتری از این موضوع مقدور نشد اما منابع دیگر اعلام کردند که این پرواز حدود 200 مسافر داشت.

بر اساس این گزارش این اتفاقات در ساعت 11 و نیم صبح با پرواز A306 در فراز دریای عرب در اقیانوس هند اتفاق افتاد.

هواپیما دو بار دور این دریا چرخید و سپس در انتهایی‌ترین بخش جنوبی شهر ایسلند به سمت شرق شهر به طرف شهر لوناوالا حرکت کرد. همانجا هم 7 هزار پا در حدود نیم ساعت هواپیما حرکت کرد و پس از آن اوج گرفت و به سمت ایران مسیر را تغییر داد.

هواپیما ساعت 3 بعداز ظهر در فرودگاه زاهدان به زمین نشست.

کنترل کننده ترافیک هوایی اعلام کرد زمانی که پروازهای خارجی نتوانند در مقصد‌های پروازی تعیین شده به زمین بنشینند معمولا به فرودگاه‌های جایگزین در شهرهای احمدآباد، حیدرآباد یا بنگولا تغییر می‌روند اما با این وجود پرواز IR-810 فرودگاه زاهدان را به عنوان فرودگاه جایگزین انتخاب کرده بود.
 

پرواز تهران بمبی

 

خبرنگار با یکی از مسافران پرواز IR-810 بمبئی-تهران مصاحبه‌ای کرد تا اطلاعات بیشتری از تاخیر و مشکلات مسافران بدست آورد.

یکی از مسافران ایرانی هواپیمای A360 ،‌ گفت: پرواز بمبئی- تهران باعث معطلی 26 ساعته مسافران شد، این پرواز که قرار بود در ساعت 1.5 صبح روز شنبه انجام شود 4.30 صبح انجام شد،‌هواپیما در آسمان فرودگاه بمبئی 1.5 ساعت چرخید و نتوانست دو باره به زمین بنشیند و به دلیل تمام شدن سوخت مسیرش را به سمت زاهدان ایران تغییر داد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دوباره مسافران در فرودگاه زاهدان معطل شدند، انتظارهای طولانی، و قول‌های بی‌عمل مکرر از سوی مسئولان فرودگاه، مسافران را به شدت از نظر روحی آزار داد، آنها حتی اعلام نکردند که پرواز لغو شده تا به مسافران حق استفاده از هتل ندهند ، خدمه‌ها تنها 2 ساندویچ به مسافران دادند و مسافران در شرایط بسیار بدی قرار داشتند که بسیاری از آنها حالشان بد شد و دعوا و بگو مگوهایی هم بین مسافران و مسئولان پروازی ایجاد شد.

دکتر آزاده مهرپویان گفت: بالاخره پرواز از زاهدان به مقصد تهران 24 ساعت بعد در ساعت 4.30 صبح انجام شد و مسافران پس از 26 ساعت معطلی 7.30 صبح در فرودگاه تهران پیاده شدند.

این استاد دانشگاه که از هند به سمت ایران عازم بود،‌ گفت: وضعیت آب و هوایی چندان حاد نبود که این هواپیما نتواند فرود بیاید زیرا همه ایرلاین‌ها دیگر حتی سطح پایین از ایران ایر بدون هیچ زحمتی به زمین می‌نشستند.

به هر حال اگرچه تاخیرهای چندساعته در پرواز ایرلاین‌های ایرانی به روال معمول تبدیل شده اما معطلی 26 ساعته در یک پرواز خارجی در نوع خود بی‌نظیر است، تا جایی که رسانه‌های خارجی هم تلویحا از این وضعیت انتقاد کرده‌اند.

کد خبر 98727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha