دولت قدرت لازم برای کنترل بازار خودرو را ندارد

پرشین خودرو: تا زمانی که خودروسازان نیاز بازار را تامین نکنند و تکلیف پیش فروش های قبلی مشخص نشود نوسانات بازار خودرو و سیر صعودی قیمت ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با خروج مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو از دست مراجع نظارتی و موافقت ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت با فروش محصولات خودروسازان در حاشیه بازار، عملا حمایت‌های صورت گرفته به نفع خودروسازان و دلالان تمام شده است و هر روز بازار خودرو با آشفتگی بیشتری در قیمت ها مواجه می شود به طوری که وضع موجود بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی و خریداران خودرو را متعجب کرده است.

با توجه به دلایل مطرح در وضع کنونی بازار و قیمت خودرو، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عدم تعادل در عرضه و تقاضا را مهمترین علت شرایط موجود در بازار عنوان می کند و می گوید: به رغم پیش بینی کارشناسان و دولت مبنی بر تاثیر تغییر مکانیزم قیمت گذاری بر تعدیل و کاهش قیمت خودرو در بازار، نه تنها تحول مورد انتظار در بازار رخ نداده بلکه عدم همخوانی عرضه و تقاضا در پاسخ گویی به نیاز بازار موجب رشد پلکانی قیمت ها در بازار شده است.

عبدالله رضیان با اشاره به پیش بینی مجلس در خصوص عدم تاثیر شیوه جدید فروش خودرو بر اوضاع بازار به خبرنگار پرشین خودرو گفت: مجلس پیش از موافقت با فروش در حاشیه بازار پیش بینی می کرد که خودروسازان قادر به پاسخ گویی به تقاضای بازار نباشند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازان نیاز بازار را تامین نکنند و تکلیف پیش فروش های قبلی مشخص نشود نوسانات بازار خودرو و سیر صعودی قیمت ادامه خواهد داشت.

 



نماینده قائمشهر در مجلس افزود: علاوه بر اقدام خودروسازان برای پاسخ به تعهدات گذشته، موضوع دیگر واردات خودرو است که تا زمانی که امکان واردات خودرو فراهم نشود شرایط فعلی بر بازار خودرو حاکم خواهد بود اما در این شرایط نقش وزارت صنعت بسیار مهم است و باید کنترل بازار خودرو را در دست بگیرد در حالی که به نظر می رسد تا این لحظه دولت قدرت لازم برای کنترل بازار خودرو را نداشته است.

رضیان تاکید کرد: متاسفانه میزان تولید شرکت ها نیز به گونه است که پاسخ گوی فضای کنونی بازار نیست هر چند شرکتها در تلاش برای افزایش تولید هستند اما همچنان آمار تولید جوابگوی تقاضا نیست و باید تولید روزانه شرکتها به ارقام گذشته و 4 هزار دستگاه در روز برسد.

وی با اشاره به لزوم حضور پر رنگ دستگاههای نظارتی بر جریان بازار خودرو گفت: قیمتی که این روزها توسط خودروسازان اعلام می شود بر اساس تصمیم و موافقت سران قوا با افزایش و فروش خودرو در حاشیه بوده است و خودروساز بدون هماهنگی و کسب مجوز قیمت ها را افزیش نداده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان تنها راهکار فعلی بازار خودرو را افزایش تولید خودروسازان و امکان واردات خودرو دانست و گفت: تنها راه حل پیشنهادی برای جلوگیری از وضع موجود در بازار خودرو علاوه بر جریان تولید و عرضه شرکتهای داخلی به بازار، تصمیم گیری سران قوا برای واردات خودرو با اعمال برخی محدودیت ها و ورود خودروهای با حجم موتور کم برای پاسخ گویی به نیاز بازار است.

کد خبر 110196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    0 0
    همه حرف میزنند کسی عمل نمیکند