جلسه واردکنندگان با سازمان بازرسی در خصوص تخلفات ستاد سوخت

پرشین خودرو: حدود 8 هزار خودرو وارداتی همچنان معطل اقدام قانونی ستاد سوخت است و متاسفانه این ستاد از اجرای قانون استنکاف می کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره اینکه تاکنون هیچ یک از خودروهای ترخیصی از گمرک شماره گذاری نشده است، اظهار داشت: بر این اساس روز گذشته در جلسه ای با حضور تعدادی از واردکنندگان خودرو و نماینده سازمان بازرسی مستقر در وزارت راه جلسه ای در خصوص تخلفات صورت گرفته توسط ستاد سوخت و سوء جریان ها و نقض قوانین و مقررات مباحث مطرح و مسائل ناشی از توقف خودروها برای شماره گذاری و محدودیت زمانی برای شماره گذاری و همچنین آثار و تبعات مالی و ضرر و زیان های وارده از تصمیم ستاد سوخت منعکس گردید.

مهدی دادفر تصریح کرد: در این راستا نماینده سازمان بازرسی اعلام کرد که در جریان تخلفات صورت گرفته قرار دارند و در حال بررسی فرایند هستند هر چند تذکرات لازمه نیز داده شده اما همچنان نتیجه ای حاصل نشده است.

مراکز اسقاط به دنبال جلوگیری از اجرای قانون هستند

وی همچنین با اشاره به اعتراضات صورت گرفته توسط مراکز اسقاط در روزهای گذشته گفت: به دنبال اجرای قانونی ستاد سوخت بالغ بر 10 ساعت صفحه برخی از مراکز اسقاط در دو هفته قبل بازگشایی شد اما با تجمع و اعتراض تعدادی از مراکز اسقاط، ستاد سوخت مجدد صفحه مراکز را بست.

وی تاکید کرد: مراکز اسقاط به دنبال جلوگیری از اجرای قانون هستند در حالی که ستاد سوخت در بازگشایی صفحه مراکز اسقاط بر اساس قانون عمل کرد.

 



به گفته دادفر هم اکنون 280 مرکز اسقاط در کشور وجود دارد و هر کدام از این مراکز مجاز هستند بر اساس قانون و مقررات مربوطه با هر یک از شرکتهای نمایندگی تعامل و خرید و فروش گواهی داشته باشند.

این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان با توجه به اعتراضات مطرح در خصوص قیمت گواهی اسقاط گفت: واردکنندگان هیچ اظهار نظری در خصوص قیمت برگه های اسقاط ندارد اما معتقدیم که قیمت چه کاهش و یا افزایش یابد در یک فضای باز رقابتی قیمت تعیین شود.

برخی مرکز گواهی های یک سال و نیم گذشته را می خواهند به نرخ روز عرضه کنند

دادفر با اشاره به اینکه خواست مراکز برای افزایش قیمت گواهی به حق است، خاطر نشان کرد: مشکل ما این است که در سال جاری هیچ گواهی اسقاطی تولید نشده است و تمام گواهی هایی که تولید شده برای یک سال و نیم گذشته است و حالا مراکز می خواهند بر اساس قیمت روز خودرو گواهی را قبلی را عرضه کنند.

وی گفت: در صورتی که واردکنندگان خودرو مجاز بودند که خودروها را بر اساس قیمت روز بازار به فروش برسانند مسلما مراکز اسقاط هم می توانند بر اساس روز گواهی اسقاط را عرضه کنند. اما هنگامی که سازمان حمایت و تعزیرات است و نرخ ارز و مابه التفاوت وتعرفه خودروهای وارداتی را مشخص را محاسبه و قیمت نهایی را اعلام می کند مگر می شود به یکباره 60 میلیون گواهی اسقاط را روی قیمت خودروها افزود.

برخی مراکز اسقاط می خواهند قیمت گواهی را بیش از 5 برابر افزایش دهند

وی افزود: متاسفانه عده معدودی از مراکز اسقاط قصد دارند قیمت گواهی اسقاط را بیش از 5 برابر افزایش دهند به طوری که این مساله اغلب مراکز اسقاط ، ستاد مدیریت سوخت ،واردکنندگان و حتی خریداران خودرو را دچار مشکل کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان همچنین با توجه به شکایت برخی از مشتریان از نرخ ما به التفاوت قیمت خودروها، گفت: شاخص واردکنندگان در اعلام نرخ مابه التفاوت قانون است بر اساس قانون مابه التفاوت نرخ ارز بر اساس حواله سامانه سنا محاسبه و باید به نرخ روز خروج خودرو از گمرک نیز پرداخت شود.

تفاهم نامه واردکنندگان و مشتریان بر سر مابه التفاوت قیمت

دادفر در خصوص نرخ علی الحساب خودروهای ترخیصی، گفت: سازمان حمایت باید قیمت ها را اعلام کند در حالی که با گذشت بیش از یک ماه و نیم از درخواست قیمت توسط برخی از واردکنندگان هنوز قیمت ها اعلام نشده است.

 



وی گفت: با توجه به تاخیر سازمان حمایت در اعلام قیمت و به منظور حل مشکل متقاضیان بر اساس فرمولی قیمت خودروها با توجه به جریمه دیر کرد وسود مشارکت و سایر موارد محاسبه و در غالب تفاهم نامه ای بین مشتری و واردکننده ارائه شده است تا خریداران خودرهایشان را تحویل بگیرند.

وی در پایان اظهار داشت: در این تفاهم نامه واردکنندگان تعهد شده اند که به محض اینکه سازمان حمایت قیمت ها را اعلام کند در صورتی که قیمت اعلامی کمتر باشد مابه التفاوت قیمت را به شماره حساب خریداران واریز کرده و چنانچه بیشتر شود مشتری موظف است مابه التفاوت قیمت را به واردکننده پرداخت کنند.

کد خبر 114534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha