آلودگی هوا را اسقاط کاهش می‌دهد یا فیلتر دوده؟

پرشین خودرو: اسقاط ناوگان فرسوده علی‌رغم تأثیر کاهش 31 درصدی در آلودگی هوا، نه‌تنها ضرر اقتصادی به‌همراه ندارد بلکه سود اقتصادی در محل هزینه‌های سلامت عمومی جامعه به‌همراه خواهد داشت.

به گزارش پرشین خودرو، این روزها که آلودگی هوا گریبان مردم کلانشهرهای کشور را گرفته است، مسؤولین تنها به اجرای طرح‌هایی مثل تعطیلی مدارس و دعا برای باد و باران روی آورده‌اند. این درحالی است که باید بدانیم آلودگی هوا درمان ندارد بلکه باید پیشگیری کرد.


در این راستا هرچند راهکارهایی مطرح شده است اما باز هم مشاهده می‌شود که مسؤولین علی‌رغم واقف بودن به راهکارهای مؤثر کاهش آلودگی هوا مانند اسقاط ناوگان فرسوده، به سراغ راهکارهایی می‌روند که اثبات شده است تأثیر چندانی در کاهش این معضل ندارند.


مسؤولین هرچند طرح کاهش (معاینه فنی) و طرح بی‌دود را به‌عنوان طرح‌های اصلی خود مطرح کردند، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد طرح کاهش نهایتاً منجر به کاهش 2.5 درصدی آلودگی هوا شود و طرح بی‌دود که فاتحه آن چند روز پیش خوانده شد، تقریباً هیچ تأثیری ندارد.

همچنین عده‌ای در تلاش برای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی هستند که با توجه به کیفیت سوخت کشور و نحوه تولید و عملکرد این فیلترها، باید انتظار هزینه زیاد و فایده کم را برای این راهکار داشت. نصب هر فیلتر دوده حدود 100 میلیون تومان هرینه می‌برد و درعوض با توجه به نصب روی دیزلی‌های غیرفرسوده، تنها تأثیر 7 درصدی روی کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

 

آلودگی هوا


حال جای سؤال است که چرا مسؤولین سراغ راهکارهایی با هزینه کمتر و فایده بیشتر نمی‌روند.

ارزیابی هزینه-فایده راهکارهای کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد که اسقاط ناوگان فرسوده علی‌رغم تأثیر کاهش 31 درصدی در آلودگی هوا، نه‌تنها ضرر اقتصادی به‌همراه ندارد بلکه سود اقتصادی در محل هزینه‌های سلامت عمومی جامعه به‌همراه خواهد داشت.

مسؤولین نیز به این مسأله واقف هستند اما باید پرسید که آیا از اجرای طرح‌های کم‌تأثیر به‌دنبال خودنمایی هستند و یا اتفاقاتی در پشت پرده آن است که قادر به پاسخگویی نیستند.

کد خبر 118973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha