رانندگی ایمن، عامل اصلی جلوگیری از خسارت

پرشین خودرو: توجه به رانندگی رانندگان یک کشور تا حدود زیادی نشانه هایی از ریز فرهنگ های مستتر در آن جامعه را مشخص می سازد.

به گزارش پرشین خودرو، عملکرد یا رفتار ایمن راننده عامل اصلی جلوگیری از خسارت های کلان اقتصادی است. رفتار ضعیف در رانندگی ممکن است حتی به تصویر برند شرکت خودروساز نیز ضربه بزند که در این صورت مشتریان بالقوه آن شرکت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین منجر به هزینه ها و مشکلات اصلی می شود. اَشکال رانندگی ناهنجار و تخطی از قوانین رانندگی مانند سرعت زیاد و ترمز ناگهانی گرفتن، خشمگین شدن و بسیاری از رفتارهای ناایمن دیگر سبب هدردادن سوخت و تصادفات مرگ بار می شود. رفتار راننده در پشت فرمان چه برای رفتن به سر کار و یا برای کارهای شخصی، تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ آن کشور دارد. رانندگان باهوش باعث کاهش پرداخت بیمه، پوسیدگی تایر خودروها و کاهش مصرف سوخت می شوند.

رفتار راننده یکی از مهم ترین عوامل ایمنی در ترافیک است. فهمیدن این مساله و عوامل تاثیرگذارش در کاهش تصادفات رانندگی مفید و سودمند است.

مواردی مانند مسدود کردن مسیر ماشین با حرکت کردن در جلوی آن خودرو و یا کند کردن سرعت آن خطر تصادف را افزایش می دهد. همچنین انحراف به چپ و راست نیز یکی از تهدیدهای جدی در ایمنی ترافیک است. همیشه به یاد داشته باشید وقتی مساله رانندگی پیش می آید مورد مهمی که باید به یاد داشت، ایمنی در رسیدن به مقصد است و این مهم ترین مساله است. رانندگی در محدوده سرعت مشخص نه تنها غیر قانونی است بلکه خطرناک هم است. رانندگی با سرعت 60 کیلومتر در سرعت جایی که محدوده سرعت 50 کیلومتر در سرعت است، امکان دارد بیست دقیقه شما را از نظر زمانی جلو بیندازد، اما شانس تصادف را هم بیش تر می کند. هر چقدر با سرعت بیش تری رانندگی کنید، زمان بیش تری نیاز دارید تا خودرو بتواند ترمز کند. علاوه بر آن، زمان نشان دادن واکنش به موارد غیرمنتظره مانند رد شدن حیوان از خیابان و یا از کنترل خارج شدن ماشین کم خواهد بود.

 

رانندگی

 


به جاده توجه داشته باشید

«اصلا ندیدمش» بهانه رایجی است که بعد از تصادف اتفاق می افتد. تصادف های متعدد به این دلیل رخ می دهد که به آن چیزی که در جاده و در مسیر روبرو اتفاق می افتد، توجه نمی شود. همیشه هوشیار باشد و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای مانور خودروتان در مواقع خطرناک وجود دارد که البته زمانی به شما کمک می کند که از موبایل استفاده نکنید و یا موسیقی را با صدای بلند گوش ندهید.

سعی کنید رفتار رانندگان دیگر در جاده ها و یا زمانی که ترافیک سنگین است، را پیش بینی کنید. همیشه بهترین حالت همین است که هوشیار و محتاط باقی بمانید. کمی صبوری باعث می شود که ترافیک روان بشود.

از طرف دیگر، کمربند ایمنی مهم ترین وسیله ایمنی در خودروتان است. در ظاهر شاید بی اهمیت باشد اما زندگی راننده و سرنشینان را نجات می دهد. حرکت ناگهانی هنگام تصادف امکان دارد یا منجر به مرگ بشود و یا به راننده آسیب هایی مانند شکستن قفسه سینه در برابر ضربه خوردن به داشبورد و یا فرمان صورت بگیرد و یا حتی امکان دارد راننده به بیرون از خودرو پرتاب کند. حتی اگر بچه کوچکی در ماشین تان دارید، بهتر است از صندلی بچه با کمربند ایمنی استفاده کنید.

اگر فکر می کنید که حواس تان پرت است، مضطرب هستید، خسته اید و یا حال تان خوب نیست که همه این موارد رانندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، نباید پشت فرمان بنشینید. همه این عوامل سرعت واکنش شما را کند خواهد کرد و رانندگی در این شرایط عاقلانه نیست.

بیش از حد کارکردن یا خسته بودن شانس خواب رفتن پشت فرمان را افزایش می دهد. اگر مسیر طولانی باید رانندگی کنید و خسته هستید، بهترین راه این است که به کنار جاده رفته و کمی استراحت کنید.

 

در هوای بارانی سرعت تان را کم کنید

معقول ترین کار برای رانندگی در شرایط آب و هوایی نامناسب مانند بارش شدید باران و یا مه این است که سرعت خودرو را کم کنید زیرا در غیر این صورت حجم زیادی از آب بین تایرها و جاده قرار می گیرد و اصکاک ایجاد نشده و سبب لیزخوردن خودرو خواهد شد.

مطمئن شوید که تایرهای خودرو از فشار هوای مناسبی برخودار هستند، چون اگر تایرها بیش از حد باد شوند، اصطکاک کمی را برسطوح مرطوب باقی می گذارند، پس در این صورت می توان کمی از باد آن را خالی کرد.

هوای مه انگیز هم به علت نداشتن دید مناسب سب می شود تا فاصله بین خودروها سخت بشود.

در هر دو حالت بارش سنگین و هوای مه آلود، کم کردن سرعت خودرو بهترین گزینه برای ایمنی در رانندگی است. هرگز سعی نکنید که در این شراط سبقت بگیرید.

 

نقاط کور را بشناسید

به خاطر بسپارید که در اطراف خودروتان چند نقطه کور وجود دارد. پشت ستون ماشین و عقب خودرو، نقاط کور معمولی هستند. همیشه هنگام لاین عوض کردن و خارج شدن از پارکینگ به این نقاط توجه کنید. پس نگاه کردن به آیینه جلو کافی نیست و به خودروهایی که از کنار نزدیک می شوند هم نگاه کنید.

یا در جاده هایی که محدوده سرعت بالایی دارند مانند بزرگ راه ها، ترافیک خیلی سریع اتفاق می افتد. زمانی که خودروهای بزرگی مانند کامیون و اتوبوس هم در حال حرکت هستند مطمئن شوید که فاصله مناسب با خودروها را حفظ کردید و خودروتان از آیینه جلو و کناری خودروی جلو قابل رویت است. درواقع، سپر به سپر خودرو حرکت کردن، خطری جدی است.

در حقیقت، هر راننده با مجموعه ای از رفتارهای دیگران که خودش هم بخشی از آن است، تحت تاثیر قرار می گیرد که زیربنای برنامه های ایمنی ترافیک است. بنابراین، یادگیری و کسب مهارت در رانندگی و شناسایی رفتارهای پرمخاطره از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

کد خبر 122219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha