موافقت مشروط با آزادسازی قیمت برخی از خودروها

هفته گذشته قرار بود آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی خودروسازان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود، حال آنکه این اتفاق نیفتاد. اما هم اکنون خبر می‌رسد شورای رقابت با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مبنی بر آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز موافقت کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلسات کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح عرضه و کشف قیمت خودرو در بورس، در حالی با حضور نمایندگان وزارت صمت و بورس کالا، خودروسازان و قطعه‌سازان ادامه دارد که طی این مدت مسئولان نتوانسته‌اند به یک اجماع نظر دست یابند.

برخی از مسئولان مربوط این طرح را برای صنعت خودرو ناخوشایند می‌دانند و برخی دیگر معتقدند در صورتی‌ که اجرای این طرح به صورت صحیح صورت گیرد، می‌تواند سبب رشد صنعت خودرو و توسعه کیفی آن شود. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری و نوع فروش خودرو با عرضه در بورس کالا وارد فاز تازه‌ای خواهد شد که پیش از این تجربه آن وجود نداشته است.

 



چندی پیش حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به نهایی شدن طرح تحول در صنعت و بازار خودرو در کمیته صنعت این کمیسیون گفت: محور اصلی این طرح عرضه خودرو در بورس است و اگر خودرو در بورس عرضه نشود، جرم تلقی شده و مجازات آن تعیین می‌شود.

برای بررسی بیشتر جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا با مسئول مربوطه به گفت‌وگو نشستیم؛

علیرضا ناصر پور معاون توسعه بازار و معاملات اقتصادی بورس کالا در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: طرح عرضه خودروهای سبک در بورس کالا چند ماهی است که توسط نمایندگان مجلس مطرح شده و در حال پیگیری است این طرح قبل از آنکه کلیاتش در صحن کمیسیون صنایع مطرح شود طی جلسات متعددی صورت گرفت، در آن تصمیمات متعددی توسط مبدعان این طرح، قطعه سازان، خودرو سازان، اداره استاندار و سایر نهادهای ناظر اتخاذ شد.

او بیان کرد:کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن اعلام وصول شده اما به نظر می‌رسد که این امر جای بحث‌های بسیار دارد، حال باید منتظر باشیم تا این طرح در آینده به طور رسمی در مجلس تایید شود تا بتوانیم این مسئله را در بورس کالا عملی کنیم.

رقابتی شدن خرید خودرو با بورسی شدن

معاون توسعه بازار و معاملات اقتصادی بورس کالا اظهار کرد: افرادی که به دنبال اجرایی شدن این طرح در بورس کالا هستند، اهدافی دارند که نخست می‌توان به بحث شفافیت با توجه به شکاف قیمتی که بعضا به ضرر صنعت خودرو هست اشاره کرد، دوم بحث توزیع است به علت آنکه مسئولان متصور هستند که می‌توانند از طریق بورس کالا امر خرید خودرو را رقابتی کنند.

ناصر پور تصریح کرد: عامل سوم آن است که از آنجایی که بازار خودرو غیر متشکل و شکاف قیمتی در آن وجود دارد؛ بورس کالا به عنوان یک بازار متشکل می‌تواند آن را ساماندهی کند به گونه‌ای که تفاوت قیمتی که در آن وجود دارد را کاهش دهد.

در پایان باید گفت از آنجایی که شکاف قیمتی در بازار خودرو افزایش یافته طرح عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند تاثیر به سزایی بر بازار خودرو داشته باشد و مانع از دستکاری دلالان بر قیمت این کالا شود.

کد خبر 129189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    اینکه خودرویی رقیب داره یا نه تفسیرش با کیه؟ و ملاک و شاخصش چی هست؟ اینو حتما خودروساز می خواد بگه یا ذینفع واردات که همچنان ممنوعه قیمت آزاد بشه زمان تحویل چطوری خواهد بود؟ بلافاصله یا مثل الان یکساله اونم با شرایط و قرعه کشی؟ اگر تغییر رویه داره از کیه دقیقاً از زمان اعلام آزاد سازی؟ اگه آره چرا خودرو سازا خودروهای مردمو نگه داشتن و تحویل نمیدن؟ تکلیف کسانی که با شرایط عجیب مصوب در قرعه کشی برنده شدن و وایز وجه بدون سود داشتن چی هست؟ آیا بعد از یکسال بدون حق انصراف و یا تغییر و بدون دریافت سود خودرو رو باید به قیمت بازار دریافت کنن؟ این سوالات آیا پاسخی دارن؟