سیاست گذاری ها همچنان در خودروسازی منطقی نیست / نقدینگی سلاح قطعه سازان در جنگ اقتصادی

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: به رغم طرح های پیشنهادی وزارت صمت برای رفع موانع تولید در صنعت خودرو، همچنان سیاست گذاری ها در حوزه خودروسازی منطقی نیست و صنعت خودرو کماکان با ضرر و زیان انبوه در تولید مواجه است.

سید محمد مهدی شکورزاده در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: برای برداشت موانع تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی قرار بود بسته پیشنهادی وزارت صمت در جلسه سران قوا مطرح و در خصوص تعیین قیمت و نحوه افزایش تیراژ تصمیم گیری شود که تاکنون در این خصوص تصمیم گیری قطعی صورت نگرفته و به زمان دیگری موکول شده است.

وی افزود: در صورتی که تصمیم گیری در خصوص بسته جهش تولید خودرو نشود مذاکرات و جلسات متعددی که در ماههای اخیر برگزار شده است هیچ حاصلی نخواهد داشت و طبعا شاهد حرکت جدیدی در صنعت خودرو نخواهیم بود.

شکورزاده تاکید کرد: با وجود اینکه وزیر جدید صمت در مدتی کوتاه طرح ها و برنامه های خوبی برای صنعت خودرو و رفع مشکلات ارائه دادند اما مسلما وزیر به تنهایی نمی تواند این تصمیمات را اتخاذ و عملیاتی کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور اظهار داشت: واقعیت امروز صنعت خودرو این است که همچنان خودروساز به دلیل عدم شفاف سازی موضوع قیمت خودرو با ضرر و زیان انبوه در حال تولید است و قطعه ساز نیز به دلیل کمبود نقدینگی تا زمانی مشخص امکان تامین قطعات را خواهد داشت.

شکورزاده افزود: در جنگ اقتصادی، اسلحه قطعه سازان نقدینگی است و بدون سلاح مسلما قطعه سازان نمی توانند در این جنگ نقش موثری را ایفا کنند.

 

صنعت قطعه سازی



وی تاکید کرد: در شرایطی که یکی از ابزارهای مهم برای تولید در قطعه سازی نقدینگی است چنانچه این نقدینگی تامین نشود طبعا شرکتها توان تولید نخواهند داشت چرا که تمام تامین کنندگان، مواد اولیه را به صورت نقدی و چند ماه بعد تحویل می دهند، سیاستی که بین خودروساز و قطعه ساز و در قرارداد 120 روزه وجود دارد نیز امروز جوابگو نیست.

شکورزاده با اشاره به افت ظرفیت های تولید در قطعه سازی خاطر نشان کرد: در صورتی که به داد قطعه سازان نرسند حتی اگر تعطیل نشوند قطعا طی هفته های آتی با ظرفیت های بسیار پایین تولید کرده و با بدهکاری بسیار زیاد و قفل شدن سیستم بانکی مواجه خواهند شد.

درآمد 1300 میلیارد تومانی دولت از قطعه سازان خراسان در سال 99

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه قطعه سازان با روش کنونی تامین نقدینگی رو به افول قرار دارند تاکید کرد: البته این جریان صرفا توسط خودروساز ایجاد نشده بلکه سیاست گذاران خودروسازی این وضعیت را بوجود آورده اند.

شکورزاده در پایان با اشاره به برخی طرح های حمایت از خودروسازی در سالهای گذشته گفت: اگر حمایتی هم از خودروسازی در این سالها شده است طبعا دولت از قبل این حمایت ها منایع مالی زیادی را کسب کرده است چنانچه بر اساس محاسبه ای که صورت گرفته در سال 99 صرفا قطعه سازان استان خراسان رضوی حدود 1200 تا 1300 میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده به دولت پرداخت خواهند کرد بنابراین اگر خودروساز و قطعه ساز در حال کار هستند به دلیل شفافیت در نظام مالیاتی، درامد خوب و تضمین شده ای را برای دولت دارد. خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 129222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha