لزوم بازنگری در روش اخذ مالیات از واحدهای تولیدی

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر اینکه هر نوع تصمیم گیری در خصوص صنعت خودرو باید منجر به کاهش قیمت تمام شده خودرو شود، خواستار ورود دولت و مجلس به موضوع شرکتهای فولادی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرهاد بهنیا در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار داشت: متاسفانه در سال 99 شاهد تصمیمات در حوزه قیمت مواد اولیه فولادی و روش های اخذ مالیات از واحدهای تولیدی بودیم که عواقب ناخوشایندی را برای صنعت خودرو و سایر صنایع به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به زنجیره های وابسته به صنعت فولاد، گفت: شرکت های فولادسازی از سال 96 تا اوایل سال 98 با خرید پایین مواد اولیه این صنعت که حدود نصف قیمت جهانی بود سودهای هنگفتی کسب کردند چرا که این مواد را با 5 درصد سود بیشتر در بورس کالا به فروش می رساندند در حالی که ضرر و زیان دو خودروساز فقط در سال 98 بیش از 30 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

گزارش تصویری نشست قطعه سازان را اینجا ببینید



وی تصریح کرد: با ورود وزارت صنعت به موضوع قیمت گذاری فولاد، تولید کاهش یافت و این کاهش تولید بر صنعت خودرو اثرگذار بود زیرا شرکت های فولادی تصمیم گرفتند با کاهش عرضه وزارت صنعت را مجبور به اصلاح قیمت کنند.

بهنیا تاکید کرد: به نظر می رسد فولادسازان با این اقدام به دنبال افزایش قیمت فولاد بودند و یا اینکه قصد داشتند وزرات صمت را وادار به عقب نشینی کنند.

به گفته وی بر این اساس فولادسازان به دلایل واهی اعلام کردند تولید کنندگان، ورق فولاد زیادی دریافت می کنند و با این حرکت سهمیه فولاد خودروسازان را به شدت کاهش دادند که این موضوع در تاریخ انقلاب بی سابقه بوده است.

 

بهنیا



وی افزود: هم اکنون نیز با ظرفیت سنجی مواد اولیه فولادی در قرارداد قطعه سازان سیکل پیچیده ای را برای تولید کنندگان ایجاد کردند که موجب توقف تولید واحدهای تولیدی و یا افزایش قیمت تمام شده خودرو خواهد شد اقدامی که بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید است.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه با وجود این مشکلات اغلب واحدهای تولیدی در یک قدمی تعطیلی قرار دارند، خاطر نشان کرد: شرکت‌های فولادی باید دست از سر تولیدکنندگان داخلی و قطعه سازان بردارند به همین جهت از رییس جمهور، وزیر صنعت و نمایندگان مجلس می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند چرا که باعث افزایش قیمت خودرو و در نهایت کاهش تولید خواهد شد.

بهنیا همچنین با انتقاد از نحوه دریافت مالیات از این صنعت خواستار بازنگری دولت در روش اخذ مالیات از بخش های تولیدی شد و اظهار کرد: در همه دنیا مالیات بر درآمد و ارائه مشوق های مالیاتی مرسوم است اما روش های کنونی اخذ مالیات مانعی در جهت تولید است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این مشکلات از وزارت دارایی، رییس جمهور و مدیران امور مالیاتی کشور و کمیسیون اقتصادی مجلس می خواهیم اگر اعتقاد به جهش تولید دارند در روش اخذ مالیات از واحدهای تولیدی بازنگری کنند و مانند سایر کشورهای دنیا برای تولید کنندگان مشوق های مالیاتی قرار دهند.

وی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که سیاست های غلط در حوزه تولید و قیمت اصلاح نشود دعوای بین تولیدکننده و مصرف کننده وجود خواهد داشت.
 

کد خبر 130328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha