نگاه مقطعی و سیاست های اجرایی غلط مانع جدی خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تولید خودرو با موانع و دست‌اندازهایی به‌ خصوص از سوی دولت روبه‌رو است، معتقد است برای تحقق واقعی رونق و جهش تولید نیاز داریم تا موانع دست و پا گیر تولید برداشته و پشتیبانی های لازم انجام شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو کشور به‌ خصوص در سال‌های تحریم اگر چه با شرایط سخت و دشواری روبه‌رو شده است اما بدون شک در کنار تحریم‌های خارجی، موانع داخلی به سهم خود مشکلاتی را برای این صنعت فراهم آورده است.

براین اساس بسیاری از کارشناسان معقدند با تسهیل شرایط سخت تحریم در یکی دو سال گذشته به نظر می‌رسد که این بار نوبت رسیدگی به تحریم‌های داخلی است تا این صنعت از وضعیتی که هم‌اکنون برای آن ایجاد شده، نجات یابد.

البته حمایت از تولید داخلی و رفع موانع در سال های اخیر بارها مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است اما نبود الزام قانونی و نظارت بر آن در حوزه عمل جریان تولید را مشکل ساز کرده است.

در همین زمینه، جواد مرزبان عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه هم اکنون در حوزه تولید موانع زیادی وجود دارد، گفت: چنانچه موانع و مشکلات تولید حل شود طبعا تولید خودرو و قطعات نیز آسان می شود و با گسترش قطعه سازی توسعه خودروسازان نیز با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

به گفته وی نبود برنامه دقیق و همچنین قوانین و مقررات متناقض و سیاست های اجرایی غلط شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار کرده است.

 

خط تولید خودرو



مرزبان معتقد است در حوزه پشتیبانی ها همراهی و همسویی دستگاهها و قوانین مربوط به کسب و کار و رفع بوروکراسی مربوط به کسب مجوزها و دریافت تسهیلات از موضوعات مهم در مسیر تولید است که باید در سال جاری حل شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: امروز تولیدکنندگان و قطعه سازان برای دریافت مجوز فعالیت در شهرک های صنعتی برای تولید قطعات و توسعه کار باید مجوزهای زیادی را از دستگاههای مختلف اخذ کند فرایندی که بسیار زمانبر است و لازم است دستگاه یا مرکزی مستقل برای کسب این مجوزها در حوزه تولید ایجاد شود.

مرزبان خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل موانع و مشکلاتی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود داشته امکان رشد و توسعه را از برخی از قطعه سازان کوچک تر سلب و محدودیت هایی را برای سازندگان بزرگ ایجاد کرده است جریانی که باعث شده که توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو ایران زمانبر شود.

وی افزود: در حالی که در بسیاری از کشورها از جمله صنعت خودرو چین، بواسطه برخی اقدامات در حوزه کسب و کار و از سویی گسترش صنعت قطعه سازی در این کشور هر ساله مدل جدیدی را به بازار عرضه می کنند.

وی بیان کرد: البته سال گذشته با وجود تمام مشکلات رشد خوبی در تولید خودروسازان در مقایسه با سال 98 صورت گرفت و چنانچه در سال جاری پشتیبانی و مانع زدایی ها به درستی اجرایی شود می توان انتظار داشت که تولید رونق بیشتری گرفته و تنوع محصولات جدید افزایش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به بزرگترین مشکل و چالش صنعت خودرو ایران این موضوع را ناشی از مدیریت ناکارآمد و برخی سازو کارهای نادرست دانست و گفت: متاسفانه در بسیاری مواقع سازوکارها به سمتی پیش می رود که شرایط را در بازار خودرو کشور بحرانی می کند و در این راستا دولت ناگزیر به قیمت گذاری می شود.

مرزبان در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه مدیریت کلان در کشور به دلیل عدم آینده نگری و نگاه مقطعی به مسائل و سیاست های غلط ناخودآگاه شرایط را به سمت بحران هدایت می کنند در حالی که اگر شرایط در مسیر نرمال حرکت کند و تولید خودرو و قطعه سازی در شرایط طبیعی صورت گیرد و حمایت ها به درستی انجام شود بازار عرضه و تقاضا در جایگاه منطقی قرار گرفته و دیگری نیازی به قیمت گذاری نخواهد بود.

خبرنگار : زهرا حریری  

کد خبر 131068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha