بیمه شخص ثالث و لزوم داشتن آن برای تمامی خودروها

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه های اجباری است و در صورتی که راننده ای این بیمه نامه را نداشته باشد، خودرو وی توسط پلیس راهنمایی رانندگی توقیف شده و به پارکینگ منتقل می شود.

به گزارش پرشین خودرو، بیمه شخص ثالث یکی از بیمه های اجباری برای تمامی خودرو ها است که خسارت های گوناگونی را پوشش داده و داشتن آن می تواند بسیار کاربردی باشد. در ادامه در مورد این بیمه نامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

 

بیمه شخص ثالث خودرو

 

بیمه شخص ثالث

همانطور که گفته شد بیمه شخص ثالث یکی از بیمه های اجباری است و در صورتی که راننده ای این بیمه نامه را نداشته باشد، خودرو وی توسط پلیس راهنمایی رانندگی توقیف شده و به پارکینگ منتقل می گردد. شما با پرداخت حق بیمه ای به صورت سالیانه تحت پوشش این بیمه نامه قرار خواهید گرفت و در صورت داشتن تصادف رانندگی، شرکت بیمه گر خسارت های مالی و جانی وارد شده به شخص ثالث را پرداخت می کند.

به طور مثال اگر خدایی ناکرده شما با یک شخص تصادف کنید و این تصادف منجر به فوت وی شود، شرکت بیمه دیه شخص فوت شده را به طور کامل به ذی نفعان وی پرداخت می کند. اما در صورتی که خودرو شما فاقد بیمه شخص ثالث باشد، پرداخت این دیه به عهده شما خواهد بود که مسلما مبلغ بسیار سنگینی برای شما می باشد، پس حتما هرچه سریعتر نسبت به خرید بیمه شخص ثالث اقدام نمایید.

 

خسارت های پرداختی در بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو دسته از خسارت های مالی و جانی را جبران می کند، به این معنی  در صورتی که شما باعث وارد شدن خسارت های مالی و جانی به شخص ثالث شوید، با داشتن بیمه شخص ثالث، پرداخت این خسارت ها را به شرکت بیمه گر محول کرده اید.

 

سقف خسارت های مالی و جانی

یکی از موارد مهمی که در بیمه شخص ثالث باید به آن دقت داشته باشید، سقف پوشش خسارت مالی و جانی می باشد. توصیه می شود همیشه سعی کنید بیمه نامه خود را با بالاترین پوشش خریداری کنید تا در صورت رخ داده حادثه هایی با خسارت های بسیار سنگین دچار مشکل نشوید. سقف خسارت های بیمه نامه عبارت است از:

- سقف خسارت های جانی در بیمه شخص ثالث برابر با مبلغ دیه کامل در همان سال می باشد.

- سقف خسارت های مالی در بیمه شخص ثالث در سال 1400 برابر است با 320 میلیون تومان.

 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

همانطور که گفته شد بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری می باشد، بنابراین اگر شما بیمه شخص ثالث نداشته باشید، یا اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو شما به پایان رسیده باشد، جریمه خواهید شد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه حداکثر تا 365 روز محاسبه شده و شما در زمان خرید و تمدید اعتبار بیمه نامه خود، باید آنرا پرداخت نمایید.

پس دقت داشته باشید حتما در زمان اتمام اعتبار بیمه نامه، نسبت به تمدید آن اقدام کنید تا متحمل پرداخت جریمه نشوید.

 

بیمه شخص ثالث

 

بیمه شخص ثالث ارزان

شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد به دنبال خرید بیمه شخص ثالث ارزان می باشند، اما باید بدانید خرید بیمه شخص ثالث ارزان اصلا توصیه نمی شود، زیرا معمولا بیمه ارزان دارای سقف پوشش های بسیار پایین است. به همین خاطر نرخ حق بیمه آن نیز ارزان می باشد.

برای خرید بیمه شخص ثالث دقت کنید که به سمت شرکت هایی بروید که سقف پوشش های مالی آن بالا تر باشد.

 

تخفیفات بیمه شخص ثالث

همانطور که می دانید، در صورت عدم دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث به شما تخفیف تعلق خواهد گرفت، و این تخفیف هر ساله به صورت پلکانی افزایش می یابد.

 

قانون جدید تخفیفات بیمه شخص ثالث

در گذشته اگر خودرو شما دارای تخفیف عدم خسارت بود، با فروش این خودرو تخفیفات شما به شخص خریدار انتقال می یافت که با قانون جدید این مشکل برطرف شد. در قانون جدید تخفیفات بیمه شخص ثالث از روی خودرو برداشته شده است باعث شده تا بیمه نامه، به بیمه ای راننده محور تبدیل شود. بر اساس این قانون شما می توانید تخفیفات عدم خسارت در بیمه شخص ثالث خود را به خودرو جدید خود یا اعضا درجه یک خانواده خود انتقال دهید.

 

از بین رفتن تخفیفات بیمه شخص ثالث

در گذشته اگر شما یک تصادف رانندگی داشتید، تمامی تخفیفات شما به یکباره از بین می رفت که این موضوع باعث نارضایتی بیمه گذاران شده بود، بنابراین بر اساس قانون جدید، تخفیفات عدم خسارت این بیمه نامه با داشتن یک تصادف از بین نمی رود و به صورت پلکانی کاهش می یابد. درصد کاهش تخفیفات بیمه نامه در خسارت های جانی و مالی عبارت است از:

تعداد خسارت -  

  یک بار  -  

  دوبار  -   

سه بار و بیشتر

خسارت جانی

30%

70%

100%

خسارت مالی

20%

30%

40%

 

خرید بیمه شخص ثالث

شما می توانید بیمه شخص ثالث را به صورت آنلاین و حضوری از شرکت های مختلف بیمه خریداری کنید، اما توصیه می شود قبل از خرید بیمه شخص ثالث به نکات زیر دقت کنید:

 

سقف پوشش های مالی

همانطور که گفته شد سقف خسارت های مالی در شرکت های مختلف با هم متفاوت است و به همین دلیل توصیه می شود بیمه خود را از شرکت هایی تهیه کنید که سقف پوشش های بالاتری را به شما ارائه دهند.

 

توانگری مالی شرکت بیمه

از دیگر موارد مهم در خرید بیمه شخص ثالث که معمولا افراد به آن توجه نمی کنند، توانگری مالی شرکت های بیمه می باشد. توانگری مالی به توانایی شرکت بیمه در پرداخت خسارت گفته می شود که هر ساله توسط بیمه مرکزی اعلام می شود.

در این مطلب به طور کامل با بیمه شخص ثالث آشنا شدید، بنابراین توصیه می کنیم حتما در انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث خودرو خود دقت بالایی به خرج دهید.

کد خبر 135970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha