بهروزکردن فناوریها در صنعت خودرو با هدف ارتقای کیفی محصولات، تنوع تولید و خروج از مونتاژکاری در حالی مورد تاکید کارشناسان و مسئولان خودرویی قرار گرفته و به عنوان یکی از دغدغههای اصلی دولت و خودروسازان به شمار میرود که در سالهای گذشته استفاده درستی از توان داخلی با هدف ارتقای دانش و فناوری در صنعت خودرو نشده است.
به طور قطع تحقق این روند و وارد شدن صنعت خودرو به فضای جدیدی از تولید به دور از هرگونه مونتاژکاری ضمن ایجاد رقابتپذیری در تولید و توسعه بازارهای صادراتی، ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد اما لازمه تحقق این روند حرکت در مسیر جذب فناوریهای جدید است. در این شرایط توان طراحی و تولید محصولات در داخل کشور فراهم خواهد شد.
این شرایط در حالی است که پس از برجام و فراهم شدن فضای توسعه همکاریهای خودروسازان با شرکای خارجی زمینه تحقق این امر به مراتب بهتر از گذشته شده و در این فضا انتظار میرود که خودروسازان ار واردات و مونتاژکاری فاصله بگیرند. آنچه لازم است خودروسازان انجام دهند این است که با سرمایهگذاری در حوزه فناوری، توسعه داخلیسازی را در دستور کار قرار دهند.
آنچه این امر را محقق کرده و شرایط را برای دستیابی به آن فراهم میکند نگاه خودروسازان به بازارهای صادراتی است. به طور قطع با ایجاد تنوع در تولید، ارتقای کیفیت و کاهش نرخ میتوان در مسیر توسعه بازارهای صادراتی قرار گرفت و شاهد بهبود وضعیت رقابتپذیری مناسب بود.
توجه به این نکته ضروری است که توسعه بازارهای صادراتی ارتباط مستقیم با نوع تعاملات و همکاری با خارجیها دارد و خودروسازان امروز باید به دنبال همکاریهایی باشند که هدف اصلی آن خروج از مونتاژکاری و دستیابی به بازارهای صادراتی و توسعه در این بخش باشد تا سهم صادرات از تولید افزایش یابد. بیتردید بیتوجهی به توسعه بازارهای صادراتی نمیتواند ایران را به جایگاه مناسبی در تولید صنعت خودرو برساند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی/روزنامه گسترش صنعت
نظر شما