نگاهی به سیاست‌های تنظیم‌گرانه و مشوق­ های تسهیل­ گرانه چین در توسعه خودروهای برقی (+جدول  تمرکز سیاستی و برنامه و اقدامات)

با توجه به حرکت ایران در مسیر برقی سازی، نگاهی به سیاست‌های تنظیم‌گرانه و مشوق های تسهیل گرانه چین در توسعه خودروهای برقی خالی از لطف نیست.

به گزارش پرشین خودرو، چین از کشورهای پیشتاز در تولید و بکارگیری خودروهای برقی است بطوریکه نزدیک به ۶۰ درصد تولید و ۵۰ درصد بکارگیری خودروهای برقی را داراست.

روند توسعه چین در این صنعت به سیاست های برنامه پنچ ساله دهم این کشور (۲۰۰۶ – ۲۰۰۱) باز می گردد که اولین برنامه‌ای بود که ایجاد پلتفرم‌های همگرا برای فناوری‌های مربوط به خودروهای برقی (موتور، باتری و سیستم انتقال قدرت) را توصیه کرد و در ادامه طی روندی ۱۵ ساله، فعالیت‌های مرتبط در قالب انواع مختلفی از سیاست‌های تنظیم گرانه و مشوق‌های تسهیل گرانه ادامه یافت (جدول ۱ و ۲).

سیاست‌های تنظیم‌گرانه و مشوق­ های تسهیل­ گرانه چین در توسعه خودروهای برقی

سیاست‌های تنظیم‌گرانه و مشوق­ های تسهیل­ گرانه چین در توسعه خودروهای برقی

براساس یافته­ های مستخرج از روند سیاست‌های تنظیم‌گرانه و مشوق‌های تسهیل‌گرانه چین در توسعه خودروهای برقی، توجه به نکات ذیل برای توسعه این خودروها در کشور توصیه می شود.

۱) توجه به توسعه زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی: در کشور چین به‌منظور توسعه زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی، از سیاست‌هایی نظیر اعطای یارانه برای ساخت ایستگاه‌های شارژ، ایجاد دسترسی اختصاصی به خودروهای برقی در فضای پارکینگ‌های عمومی، ایجاد خطوط انحصاری برای عبور این خودروها و استفاده از اطلاعات آمایش سرزمین (مکان یابی) جهت تخصیص فضاها برای ایجاد مراکز و نقاط شارژ خودروهای برقی استفاده شده است. بر این اساس، توسعه زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی، به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای اساسی توسعه خودروهای برقی در کشور بایستی مورد نظر قرار گیرد.

۲) توجه به تحریک تقاضا: در کشور چین، با هدف دستیابی به مصرف پایدار، از سیاست‌هایی نظیر اعطای یارانه برای خرید وسایل نقلیه برقی، معافیت از مالیات دارایی، حذف عوارض، بازرسی فنی رایگان خودروهای برقی، ارائه تخفیف‌های بیمه‌ای، حذف محدودیت‌های رفت و آمد و ... استفاده شده است. در این راستا، یکی از الزامات اساسی گذار به سمت خودروهای برقی در کشور، توجه به طرف تقاضا و ارائه مشوق‌هایی در این زمینه است.

۳) توجه به توسعه فناوری و ارتقاء بهره‌وری انرژی: در کشور چین، درخصوص ارتقاء بهره‌وری انرژی و دستیابی به انرژی پایدار، سیاست‌هایی نظیر توسعه باتری‌های خودروهای برقی، شبکه‌های هوشمند، منابع انرژی تجدیدپذیر و پلتفرم‌های همگرا بین بخش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و خودرو دنبال می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی کشور و نیز فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه، جهت‌دهی این سرمایه‌ها به سمت توسعه فناوری و ارتقاء بهره‌وری انرژی خودروهای الکتریکی می‌تواند یکی از ابزارهای اصلی در توسعه خودروهای برقی در کشور مورد توجه قرار گیرد.

۴) همگرا ساختن ذینفعان: یکی از مهمترین اقداماتی که چین برای توسعه خودروهای برقی انجام داد، همگرا ساختن ذینفعان این صنعت در جهت کاهش اصطکاک‌های درونی و افزایش هم افزایی میان فعالیت های آنها بوده است. با توجه به تعدد این ذینفعان در کشور (وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن  تجارت، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز، شرکت های دانش بنیان و ...) ضروری است سند توسعه این صنعت از طریق همگرایی و هم افزایی از طریق ذینفعان پیگیری شود.

- رضا احمدی پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

کد خبر 144115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha