فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌ یک با همکاری پلیس کوتاه می شود! / اتوبوس هایی که با کمبود راننده در پارکینگ ها خاک می خورد

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور اخیرا با تاکید بر تسهیل فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌ یک اعلام کرده به دلیل نبود راننده پایه‌ یک، هم اکنون بخشی از اتوبوس های مورد نیاز در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پارکینگ ها خاک می خورد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی به گفته مسئولان کمبود راننده پایه یک در کشورمان به معضلی برای ناوگان حمل و نقل شهری تبدیل شده است که مطالعه اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU) نیز هم اکنون بیش از سه میلیون شغل رانندگی کامیون در ۳۶ کشور دنیا، خالی شناسایی کرده است. بر این اساس اتحادیه IRU انتظار دارد کمبود راننده کامیون تا سال ۲۰۲۸ دو برابر شود.

 این آمار در حالی است که به گفته مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشورمان امروز کمبود راننده پایه یک در اتوبوسرانی‌های کشور تبدیل به دغدغه شده است.

استفاده از رانندگان کامیون و بازنشسته در ناوگان حمل و نقل مسافری

البته اوایل فروردین‌ماه امسال هم‌زمان با ایام نوروز و افزایش تردد اتوبوس‌های مسافربری و کمبود راننده پایه‌ یک، درخواست صدور مجوز برای فعالیت رانندگان بخش باری و رانندگان بازنشسته در حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری مطرح شد.

حمیدرضا شهرکی‌ثانوی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این درخواست را در ایام نوروز با توجه به کمبود راننده در بخش مسافری عنوان و پیشنهاد داد تا مانند ایام اربعین، امکان فعالیت رانندگان فعال بخش باری دارای کارت هوشمند که سابقه ۱۰سال فعالیت در ناوگان سنگین باری را دارند، در بخش حمل‌ونقل مسافری در ایام اجرای طرح نوروزی ۱۱۴۰۳ فراهم شود.

البته در بخش دیگری از این درخواست که تاریخ آن مربوط به ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۲ است، عنوان شده امکان فعالیت رانندگان بازنشسته مسافری با سن کمتر از ۶۹ سال به شرط دریافت کارت صحت و سلامت در ایام اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ در بخش حمل‌ونقل مسافری نیز فراهم شود.

فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌ یک را با کمک پلیس کوتاه می کنیم

اواخر اسفند ماه سال گذشته نیز مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه کمبود راننده پایه‌یک در کشور داریم، گفت: فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌یک را با کمک پلیس کوتاه می‌کنیم.

مهدی علیزاده تاکید کرد: اگر حتی مشکل تولید و تامین اتوبوس‌ها هم حل شود، مشکل کمبود راننده سد راهمان خواهد بود.

به گفته وی هم اکنون در کشور با کمبود راننده پایه‌یک مواجه هستیم البته راننده‌هایی که در حوزه شهری کار می‌کنند، سختی‌های خاص خود را دارند؛ از این جهت جذابیت فعالیت در اتوبوس‌های درون‌شهری برای دارندگان گواهینامه پایه‌یک کم است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی معتقد است که روال اخذ گواهینامه پایه‌یک بسیار طولانی است؛ به طوری که مراحل دریافت این گواهینامه از ۳ ماه تا یک‌سال طول می‌کشد. بنابراین باید به دنبال تسهیل این روند باشیم.

به گفته علیزاده، دو کار برای این مساله می‌توان انجام داد. اولین کار این است که کارت شهری را که چه قبل انقلاب و چه در دهه ۸۰ وجود داشت، با مصوبه هیات وزیران فعال کنیم. امیدواریم به پلیس راهور هم در این زمینه به ما کمک کند تا کارت‌ شهری را برای افرادی که گواهینامه پایه دو دارند (با شرایط، آموزش‌ها و محدودیت‌های خاص)، مجددا فعال کنیم.

وی افزود: دومین کار این است که فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌یک را با کمک پلیس کوتاه کنیم. طبق دستور فرمانده فراجا و تفاهم‌نامه‌ای که طی روزهای آینده منعقد خواهد شد، این فرآیند قرار است کوتاه شود که ای موضوع را به سایر کلانشهرها نیز تسری خواهیم داد.

استقبال عجیب رانندگان کامیون برای مهاجرت به اروپا

البته به تازگی احمدرضا عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری نیز با توجه به آمار بالای مهاجرت رانندگان کامیون به خارج از کشور تاکید کرده که در برخی کشورها به رانندگان در بخش حمل‌ونقل باری هم اقامت و هم حقوق چند هزار دلاری پرداخت می‌کنند. بنابراین امروز با افرادی تحصیل‌کرده‌ای مواجه هستیم که به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی پایه‌یک هستند تا بتوانند از این طریق به آن کشورها مهاجرت کنند. کسی که گواهینامه پایه‌یک داشته باشد، می‌تواند راننده اتوبوس و کامیون باشد و فرصت مهاجرت دارد.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی کامیون داران نیز در این زمینه بیان کرد: استقبال رانندگان برای مهاجرت به اروپا بسیار بالا رفته است.

سیدجلال موسوی افزود: البته تمام کسانی که برای مهاجرت اقدام کردند، راننده نیستند. حتی در برخی مواقع افرادی بودند که در شرکتی سمت مدیریتی داشتند و پس از دریافت گواهینامه پایه‌یک و چندماه آموزش به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی کامیون‌داران بیان کرد: کمبود بار و درآمد پایین از دلایلی هستند که رانندگان کامیون را به سمت مهاجرت سوق می‌دهند.

راه حلی برای مقابله با چالش جدی کمبود راننده پایه یک در ناوگان شهری

وجود چنین مسائلی به عنوان عاملی برای کمبود راننده پایه یک در حالی است که حالا به گفته مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور این مساله در اتوبوسرانی‌های کشور تبدیل به دغدغه شده است.

به گفته مرتضی ضامنی پس از سال‌ها پیگیری توانستیم با کمک دولت سیزدهم و وزارت کشور اتوبوس‌های نو را به چرخه حمل‌ونقل عمومی وارد کنیم، شهرداری‌ها به‌رغم گرفتاری‌ها پول تهیه کردند و اتوبوس خریدند اما تعدادی از این اتوبوس‌ها به دلیل نبود راننده پایه‌یک در پارکینگ‌ها هستند.

وی با بیان  اینکه باید فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌یک را برای رانندگان اتوبوس تسهیل کنیم، تاکید کرد : البته رانندگان دارای گواهینامه پایه‌یک با وجود اینکه حقوق دریافتی آن‌ها از حوزه حمل‌ونقل شهری بالاتر است اما اغلب یا مهاجرت می‌کنند یا مشغول کار دیگری می‌شوند، در واقع یکسری مهاجرت از شهرستان‌ها به شهرهای بزرگ داریم چراکه این شهرها حقوق خوبی به رانندگان پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در ادامه با اشاره به اینکه با یک چالش جدی مواجه هستیم بیان کرد : تنها راه‌حل آن صدور کارت شهری است که طی سال‌های گذشته نیز اجرا شد، بدین‌صورت که تنها تخصص راننده اتوبوس، رانندگی در حوزه اتوبوسرانی شهری باشد اما در این راستا نیاز به الزاماتی داریم که با همکاری پلیس راهور حل‌شدنی است تا این معضل اجتماعی از حوزه حمل‌ونقل شهری رفع شود.

کد خبر 145138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha