بررسی عملکرد فناوری HUD در برخی خودروها+جزییات

پرشین خودرو: صنعت خودروسازی در چند سال اخیر تحت تاثیر توسعه فناوری‌های مختلف قرار گرفته است به شکلی که در این روز‌ها می‌توان تکنولوژی‌های منحصر به فرد و متعددی را در خودرو‌های پیشرفته امروزی مشاهده کرد.

به گزارش پرشین خودرو، یکی از حوزه‌های مهم فناوری‌های خودرو در خصوص راهنمای رانندگان است؛ در یک دهه اخیر شاهد بوجود آمدن تکنولوژی‌هایی در اتومبیل‌ها بوده‌ایم که رانندگان با استفاده از آن‌ها می‌توانند کیفیت و کنترل را در زمان هدایت خودرو به حداکثر برسانند.
یکی از این فناوری‌ها، تکنولوژی هد آپ دیسپلی ( Head Up Display ) بوده است که در چند سال اخیر در بسیاری از خودرو‌ها به عنوان یک آپشن اضافی معرفی شده است.
فناوری هد آپ دیسپلی ( Head Up Display ) که به اختصار به آن HUD گفته می‌شود اولین‌بار در سال 2014 توسط کمپانی‌های خودروسازی آلمانی مورد آزمایش قرار گرفت؛ البته ناگفته نماند اصل و اساس فناوری HUD از کابین جت‌های جنگی سرچشمه می‌گیرد و اولین بار توسط ارتش آمریکا برای خلبانان جت‌های جنگی استفاده شد.
فناوری HUD در واقع این امکان را برای راننده خودرو بر قرار می‌کند که بدون نگاه کردن به سنجش‌گر‌ها و عقربه‌ها، بتواند از وضعیت خودرو آگاهی پیدا کند.
در اصل فناوری HUD قصد دارد که از خم شدن گردن راننده تا حد امکان جلوگیری کند، زیرا این عمل هم از نظر علم ارگونومی حرکت درستی نیست و هم بر اساس بررسی کارشناسان خم کردن گردن در زمان رانندگی می‌تواند موجب حواس‌پرتی راننده شود و در سرعت‌های بالا این حرکت می‌تواند بسیار خطر‌آفرین باشد.

چنانچه بخواهیم فناوری HUD را به زبان ساده توضیح دهیم، باید بگوییم این تکنولوژی قادر است اطلاعات مربوط به نوع رانندگی و وضعیت خودرو را به صورت لحظه‌ای بر روی شیشه جلو اتومبیل شما به نمایش بگذارد؛ به گزارش پرشین خودرو و به صورت معمول این اطلاعات شامل وضعیت سرعت و همچنین اخطار‌های فنی خودرو است، اما با گسترش تکنولوژی‌ها در حوزه سنسور‌های هوشمند امروزه اطلاعات نمایش داده شده توسط فناوری HUD در خودرو‌ها بسیار بیشتر است و در برخی از اتومبیل‌ها این اطلاعات شامل نمایش تابلو‌های راهنمایی و رانندگی در جاده هم می‌شود.

ساختار فناوری HUD
به طور کلی فناوری HUD از سه بخش اساسی تشکیل شده است؛ بخش اول کامپیوتر منحصر به فرد این تکنولوژی است.
وظیفه کامپیوتر فناوری HUD دریافت اطلاعات و داده‌هایی است که باید به راننده نشان داده شود. کامپیوتر فناوری HUD به کامپیوتر اصلی خودرو متصل است و اطلاعات اتومبیل را به صورت لحظه‌ای از آن دریافت می‌کند.
بخش دوم فناوری HUD میکروپروژکتور‌های لیزری این تکنولوژی است. این میکروپروژکتور‌ها با استفاده از لیزر‌هایی که در اختیار دارند اطلاعاتی را که از کامپیوتر مخصوص HUD دریافت کرده‌اند، به شکل تصاویر قابل درک در می‌آورند.
بخش سوم فناوری HUD در واقع لنز‌ محدبی است که تصاویر بوجود آمده توسط میکروپروژکتور‌ها را بر روی شیشه جلو اتومبیل به منعکس می‌کند. لنز‌های بکار رفته در فناوری HUD معمولا قابل تنظیم هستند و راننده می‌تواند تصاویر منعکس شده را بوسیله این لنز‌ها کوچک یا بزرگ کند. البته نسل جدید فناوری HUD که به ((هد آپ دیسپلی گرافیکی)) معروف هستند به جای لیزر از پردازنده‌های رنگی برای بوجود آوردن اشکال گرافیکی بر روی شیشه جلو راننده استفاده می‌کنند.
یادآور می شود از محصولات دی‌اس خودروی دی‌اس ۵ دارای این آپشن است و آرین‌موتور تابان نمایندگی رسمی دی.اس در ایران را بر عهده دارد.
علاقمندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات لوکس دی.اس می توانند به آدرس نماینده رسمی این برند پریمیوم مراجعه کنند.

کد خبر 86856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha