همه می توانند قطب سوم خودروسازی شوند اما ...

پرشین خودرو: چنانچه بدون حل مشکلات دو قطب فعلی صنعت خودروسازی، قطب جدیدی اضافه شود آن وقت معضل کشور می شود 3 قطب فشل و کم بازده که مطمئنا این موضوع هدف هیچ کس نیست.

سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص ورود خودروسازان جدید به عرصه تولید در داخل ایران و معرفی آنها به عنوان قطب سوم خودروسازی گفت: همه آنهایی که در حال حاضر در کشور تولید یا مونتاژ می کنند می توانند یک قطب خودروسازی باشند و حتی ممکن است یکی از همین شرکت های داخلی فعال و یا نیمه فعال قطب بعدی خودروسازی کشور شود.
وی ادامه داد: این احتمال نیز وجود دارد که چند خودروسازی کوچک با هم جوینت شده و قطب سوم را پدید آورند اما سوال این است که آیا به دلیل ناراضی بودن از دو قطب فعلی صنعت خودرو می توانیم قطب جدیدی را به این صنعت و بازار معرفی کنیم؟ جواب مطمئنا خیر است!
مدنی افزود: رویکرد ایجاد قطب سوم باید کاملا جدید باشد تا هم مشکلی اضافه نشود و هم 2 قطب فعلی خودروسازی هم کمی به خود آمده و حرکت کنند.
مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا در مورد امکان ورود برندهای وارداتی به تولید مستقیم در داخل کشور تصریح کرد: سهم وارداتی ها از بازار 7 درصد است اما نباید این نکته را فراموش کنیم که 80 درصد خودروهای تولیدی کشور نیز از رده خارج شده، هستند.
وی اضافه کرد: ما باید شرکتی را برای قطب سوم انتخاب کنیم که بتواند جایگزینی برای پراید و پژو که سهم خوبی در بازار داخلی دارند تولید کند که این یعنی تولید سالانه 1 میلیون خودروی روز و تازه نفس برای جایگزین شدن با قدیمی هایی که دیگر تاریخ مصرفشان گذشته است.
مدنی تاکید کرد: بازار خودروی ایران بسیار خوب است و برخی دوستان این بازار را بصورت رایگان در اختیار برندهای خارجی قرار می دهند بدون اینکه چیزی از آنها طلب کنند.
وی به پرشین خودرو گفت: بر خلاف این عملکرد ما، چینی ها به هیچ برندی اجازه واردات خودرو به صورت CBU را نمی دهند و حتما باید 40 درصد تولید داخلی باشد البته هم اکنون این رقم به 60 درصد داخلی سازی افزایش پیدا کرده است.
مشاور پیشین وزیر صنعت در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه قراردادهای جدید خودرویی قوی بسته شده باشد می توان از قدرت خودروسازان خارجی برای طراحی و ساخت برند داخلی نیز استفاده کرد.

کد خبر 87049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha