یک اشتباه را چند بار تکرار می کنید؟!

پرشین خودرو: استانداردسازی تولیدات صنعتی با شرایط روز و امکانات در دسترس یکی از اتفاقات خوبی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران می افتد و از روی همین استانداردها برای بهتر زیستن می توان بهره برد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از حوزه هایی که استانداردها در آن هر سال باید مورد بازبینی قرار بگیرد، خودرو و سوخت است. علت هم کاملا مشخص است زیرا هوای شهرهای بزرگ ما کمی بیش از حد مجاز آلوده است و این یعنی باید در استاندارد سوخت مصرفی و خودروهای فرسوده در خیابان های این شهرها، کمی حساس تر از سایر حوزه ها باشیم.
به تازگی برای واردات و تولید خودرو در کشور تصمیمات تازه ای گرفته شده و در جدیدترین تدوین استانداردی که به استانداردهای 85 گانه معروف شده، مقررات کمی سخت گیرانه تر از قبل شده است.
اعلام استانداردهای جدید از همان ابتدا حواشی را به دنبال داشت. زیرا زیر ساخت های لازم برای گام برداشتن خودروسازان به سمت رعایت استاندارد های 85 گانه آماده نیست. سوخت یورو4 هنوز در تمام كشور فراگیر نشده است. جاده های ما براساس استانداردهای روز طراحی نشده و هزاران نقطه حادثه خیر در جاده های ما وجود دارد كه عامل بسیاری از تصادفات جاده ای است.
یادمان نرفته و نمی رود که هنوز خودروهای فرسوده در جاده ها تردد می كنند و برخی از خودروهای تولیدی نمی توانند استانداردهای 85 گانه را پاس كنند. باز هم یادمان می ماند که هنوز سوخت مصرفی در داخل کشور نیز عمدتا یورو2 است.
این همان تناقض موجود در استانداردهای جدید است که بسیاری از کارشناسان را با این سوال مواجه کرده که کدام خودروها از این آزمون سربلند عبور می کنند.

اما مشکل چیست؟
در بنزین یورو5 و 6، باید میزان برخی موارد آلاینده و مخرب مانند سولفور حداکثر 50 واحد باشد اما میزان سولفور بنزین مصرفی و تولیدی در داخل کشور 10 هزار است!
تفاوت در نگاه چشمی نیز کاملا مشهود است. 200 برابر استاندارد جهانی و این یعنی همان چرایی پاس نکردن استانداردهای خودرویی توسط بزرگان جهان.
مگر می شود شما خودرو بنز یا هیوندای با استاندارد یورو 5 و 6 وارد کنید و به جای بنزین استاندارد در باک آن بنزین بی کیفیت ریخته و بعد فکر کنید که همه چیز عالی است.
دوستان برخی مواقع یا عمدا یا سهوا خود را به خواب یا بهتر بگوییم به ندانستن می زنند. یعنی این همه استاد و کارشناس معظم در بدنه سازمان استاندارد و محیط زیست هنوز نمی دانند که موتور یورو5 و یورو6 با بنزین غیر استاندارد میزان آلودگی اش 10 برابر می شود؟ یعنی باور کنیم که نمی دانند؟
سال هاست که این موضوع را کارشناسان بخش های مختلف از جمله محیط زیست و خودرو اعلام کرده و می کنند که بنزین و خودرو باید با هم به استاندارد بالاتر ورود کنند. یعنی شما نمی توانید بنزین یورو5 را در خودروی یورو2 بریزید و بگویید آلودگی کمتر است. و آلودگی بعد از یک مدت کوتاه به دلیل متناسب نبودن سوخت و موتور با هم، چند برابر می شود.
بر عکس این قصه نیز صادق است یعنی اگر بنزین یورو2 و خودرو یورو5 و 6 باشد نیز میزان آلودگی خودرو پس از مدتی بیش از خودروی یورو2 می شود.
اینکه تنها بر روی یک حوزه متمرکز شده و حوزه های مکمل را نادیده بگیریم تنها برای کشور و مردم هزینه در بر خواهد داشت زیرا هیچکدام از اهداف مبارزه با آلودگی هوا محقق نمی شود و در عوض هزینه خرید خودرو افزایش می یابد.
کاش در این دو سال که تا خروج برخی خودروهایی كه نمی توانند استاندارد های جدید را پاس كنند، زمان داریم فکری هم برای اجبار وزارت نفت به تولید بنزین با کیفیت کرده و کاری کنیم که در همین مدت 2 سال هر دوی این تولیدات یعنی خودرو و سوخت به استاندارد جهانی برسند زیرا غیر از این همان دور باطلی است که در زمان تبدیل یورو2 به یورو4 رفتیم و هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد.

- محمدعلی رفیعی خبرنگار پرشین خودرو

 

 

 

بنزین یورو5 در ایران نه تولید و نه توزیع می شود؟

کد خبر 91225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha