اثبات ناکارآمدی شورای رقابت با مقایسه قیمت ۲ خودرو

در باب ناکارآمدی شورای رقابت و نقش مخرب این شورا در صنعت خودرو نیاز به دلیل و برهان آنچنانی نیست و نگاهی به وضعیت صنعت و بازار خودرو گویای همه چیز هست اما بد نیست با مقایسه قیمت دو خودرو شبیه به هم، یک بار دیگر نقش مخرب شورای رقابت در صنعت خودرو را یادآوری کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مقالات و گزارش‌های بسیاری در خصوص تاثیر منفی شورای رقابت بر صنعت و بازار خودرو منتشر شده است با این وجود گستره فعالیت این شورا افزایش یافت و قیمت گذاری دستوری شامل خودروهای بخش خصوصی نیز شد.

کارشکنی‌های شورای رقابت و عدم انجام وظایف نظیر بازبینی سه ماه یکبار قیمت خودرو، خودروسازان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و بیم آن می‌رود که با ادامه این روند، در آینده نزدیک شاهد تسری مشکلات خودروسازان به صنعت قطعه سازی و زنجیره تامین خودرو باشیم.

در باب نقش منفی شورای رقابت سخن بسیار گفته شده است و با وجود تاکید مقامات دولتی بر اثرگذاری منفی شورا در صنعت و بازار خودرو، همچنان شورای رقابت یگانه تعیین کننده قیمت خودرو با صورت‌های مالی سال قبل خودروسازان است.

اعتقاد داریم که فعالیت شورای رقابت هم مانند سامانه یکپارچه خودرو به پایان راه رسیده است و مسئولان نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند اما متاسفانه هنوز شجاعت اعمال این تصمیم در مقامات وجود ندارد و هر کس منتظر است مسئولیت آن‌را به دیگری واگذار کند.

به هر حال بد نیست یکبار دیگر و برای افرادی که هنوز اندک‌ اعتقادی به تاثیر مثبت قیمت‌گذاری دستوری دارند، نقش مخرب شورای رقابت را با مقایسه قیمت دو خودروی مشابه یادآوری کنیم، باشد که فرجی حاصل شود.

مقایسه قیمت این دو خودرو مهر تاییدی خواهد بود بر ناآشنایی اعضای شورای رقابت با صنعت خودرو. این مقایسه حتی این شبهه را ایجاد می‌کند که اعضای شورای رقابت به‌هیچ عنوان شناختی از خودرو ندارند وگرنه ممکن نیست دو خودرو که در موارد بسیاری به هم شبیه هستند با اختلاف قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود.

اول به مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با شاهین اتوماتیک می‌پردازیم. دو خودروی دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک هر دو در سگمنت سدان هستند و شباهت‌های بسیاری از نظر مشخصات و امکانات و تجهیزات به یکدیگر دارند اما در کمال تعجب می‌بینیم که شورای رقابت، دنا پلاس اتوماتیک را 69 میلیون تومان کمتر از شاهین پلاس قیمت گذاری کرده است.

همین چند خط، گویای مسیر اشتباه شورای رقابت در صنعت خودرو و گسترش دلالی در بازار به دلیل قیمت گذاری اشتباه توسط این سازمان است اما همچنان کسی نسبت به حذف شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری اقدام نمی‌کند.

این مدل قیمت گذاری اما به همین یک مورد ختم نمی‌شود و نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد.

تارا اتوماتیک خودروی دیگری است که در مقایسه با شاهین اتوماتیک، از قیمت کمتری برخوردار است.

تارا اتوماتیک هم مانند دنا پلاس اتومات دارای شباهت‌های بسیاری به شاهین اتوماتیک است اما شورای رقابت این خودرو را نیز 124 میلیون کمتر نسبت به محصول سایپا تعیین قیمت کرده است.

در این مطلب قصد نداریم تا به مقایسه دو خودرو بپردازیم بلکه هدف این است تا یکبار دیگر ناآشنایی شورای رقابت با مقوله خودرو را یادآوری کنیم.

همین دو مورد مهر تاییدی بر اشتباهات تاثیرگذار شورای رقابت بر صنعت و بازار خودرو است. انتظار می‌رود تا شورای هماهنگی سران قوا بیش از این فرصت سوزی نکرده و با سلب مسئولیت از شورای رقابت و واگذاری این مهم به وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت و بازار خودرو را سروسامان دهند.

کد خبر 143664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha